ÅSIKT

Kina intar Hollywood

Världens näst största filmmarknad köper in sig i drömfabriken

”The flowers of war”, 2011.
”The flowers of war”, 2011.
KULTUR

”The flowers of war”, 2011.

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den amerikanska genrefilmen har av ideologikritiker – med ett begrepp lånat från filosofen Louis Althusser – betraktats som en ideologisk statsapparat som skapar ideologi i det tysta, varpå Hollywood gynnar den styrande borgerliga klassen. Dessa egenskaper hos filmen är något det kinesiska kulturdepartementet – fast beslutet om att stärka landets kulturella makt i världen – tycks vara väl medvetet om.

De senaste åren har (visserligen föga framgångsrika) försök gjorts att med egna blockbusters, som The flowers of war (2011), nå en internationell publik och världens största filmstudio finns numera i Hengdian i östra Kina. I takt med att Kina vuxit till den näst största filmmarknaden efter USA har även närmanden skett från det andra hållet: Hollywoodbolag har öppnat filialer i Kina och gått landets censurinstans till mötes om de krävt ändringar inför en films kinesiska premiär.

Nu investerar det statliga kinesiska filmbolaget China Film ­Group i de kommande Hollywoodfilmerna Warcraft och ­Seventh Son, rapporter The Hollywood Reporter.

Måhända ett tecken på en ändrad strategi. För varför skapa en egen drömfabrik när man i stället kan ta över den befintliga?