ÅSIKT

Äkta satir är nästan politik

Svackande föreställning av Nationalscen för tankar till en polisanmälan

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Fredrik Reinfeldt vill fokusera på jobbpolitiken.
Foto: Björn Lindahl
Fredrik Reinfeldt vill fokusera på jobbpolitiken.

De byggde en valstuga på Sergels torg inför EU-valet och sa sig ha producerat ”Vi och framtiden”, moderaternas vallåt. Gruppen Äkta Moderaterna, alias Nationalscen, har i satirens form under två års tid drivit ett projekt byggt på Reinfeldts väckelsetrilogi - Det sovande folket, Nostalgitrippen och Stenen i handen på den starke.

Det är den sistnämnda boken som är föremålet, ja, manuset till den avslutande scenproduktionen som nu spelas på Teater Alma i Stockholm.

Civil olydnad är problemet som diskuteras av Reinfeldt och som Nationalscens ensemble Sebastian Sporsén, Elin Skarin, Emil Brulin och Amanda Almerén Persson gestaltar i egenskap av att vara de Äkta Moderaterna. De är mycket upprörda över att det finns en sammanslutning där ute någonstans som påstår sig vara de Äkta Moderaterna, som till exempel sätter upp en valstuga på Sergels torg i deras namn. Klart de måste polisanmäla saken.

Satir är ingen lätt genre, och även om Reinfeldts ungdomsskrifter är tacksamma för ändamålet, så balanserar Nationalscen oftast fint, inte minst i metaleken med sig själva. Citaten ur boken behöver sällan mer än rätt betoning, och med videoprojektioner och pedagogiska byggklossar faller flera skarpa skott i den drygt timslånga föreställningen. Dock svackar den när en i ensemblen med terapeutiskt tilltal delar ut lappar med faktisk statistik av arbetslinjens konsekvenser för högläsning av publiken. Då blir det bara ideologi, fjärran satirens svåra konst.