ÅSIKT

Kultförfattarens spektakulära återkomst

Michel Houellebecq, aktuell i ett par nya filmer – spelar sig själv

Michel Houellebecq. Foto: AP
Michel Houellebecq. Foto: AP
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

La rentrée, kallar fransmännen den tid då skolor öppnar, köer radas upp framför biograferna och höstens böcker dukas fram.

Den mest spektakulära återkomsten gör Michel Houellebecq, kultförfattare också i Sverige. Han finns med i ett par nya filmer och spelar, enligt recensenterna, sig själv med stor talang.

Houllebecq presenteras också som ekonomisk tänkare i essäboken Houllebecq economiste. Det är Bernard Maris, disputerad ekonom och styrelsemedlem av Banque de France, som gör djupläsningar av böcker som Elementarpartiklar, Kartan och landskapet, Plattform. Romaner som visar samhällets sönderfall, individens isolering, det hierarkiska förtrycket och degraderingen av människan till ett endimensionellt objekt, ständigt i färd med att nyttomaximera sina privata val.

Maris citerar en central tanke hos Houllebecq: ”Vi säger nej till den liberalkapitalistiska ideologin därför att den premierar konkurrens framför gemenskap mellan medmänniskor och för att dess samhällsmodell är omänsklig.”

Maris avstår dock från att kalla Houellebecq för ekonom: “Dagens nationalekonomi, predikad av ett prästerskap, är en pseudovetenskap på väg mot upplösning.”