ÅSIKT

Attack efter reportage av Aftonbladets medarbetare

Tidningen Vestis redaktion vandaliserades av ukrainska KGB. Angreppet fördöms av OSCE.

1 av 2
Angreppet mot Vesti har fördömts av såväl OSCE som CPJ. Bilden kommer från Vestis Instragramkonto.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Ukrainas största oberoende tidning, ryskspråkiga Vesti, har attackerats av den ukrainska säkerhetstjänsten tillsammans med beväpnade högerextremister.

Angreppet skedde i torsdags.

Innan de maskerade männen sparkade sönder och beslagtog datorer, mobiltelefoner och servrar visade de upp en order på husrannsakan från Valentin Nalivajtjenko, chefen för Ukrainas underrättelsetjänst SBU (motsvarigheten till KGB).

Den formella grunden för räden var att tidningen publicerat reportage av Aftonbladets medarbetare Mika Velikovskij. Velikovskij åkte under sommaren till den Ukrainska östfronten och intervjuade soldater på bägge sidor om fronten. Han skrev om sina möten för Vesti, liksom han gjort för Aftonbladet, Russkij Reportir och Washington Post. Men för den ukrainska regimen var hans journalistik ett hot mot landets säkerhet.

– De har nyligen inför en lag som förbjuder journalister att samtala med och publicera terrorister vilket är vad de kallar upprorsmännen i öst, säger Velikovskij.

– Jag blev smått chockerad när jag såg lagen, för den kräver att vi journalister enbart rapporterar en sida av konflikten.

Tidningen Vesti (inte att blanda ihop med den ryska TV-kanalen med samma namn) har en upplaga på 400 000. Tillsammans med sin radio och TV-kanal är Vesti den enda större mediekanalen som inte ägs vare sig av presidenten eller av honom närstående oligarker. Det har gjort tidningen ensam om en mängd avslöjanden. bland annat att SBU-chefens dotter hyrt en våning på Manhattan för över hundra tusen kronor i månaden. Vestis chefredaktör Igor Guzjva tror att just det avslöjandet var anledningen till angreppet på redaktionen.

”Jag skulle vilja veta hur attacken på vår redaktion överrensstämmer med de Europeiska värderingar som vår nuvarande regering påstår sig kämpa för”, säger Guzjva i en intervju till tv-kanalen UBR.

Sedan regimskiftet i vintras har Ukrainas regering drivit en allt aktivare kampanj för att kontrollera landets medier. I vintras stormades landets största kanal av parlamentsledamöter från högerextrema partiet Svoboda. På en Youtubevideo syns hur aktivisterna pucklar på TV-chefen tills han skriver på sin avskedsansökan. Sedan dess har det ukrainska parlamentet drivit igenom alltfler inskränkningar för landets medier där ryska TV-kanaler har bannlysts, journalister har portars från yrket, och en lista på förbjudna ord har upprättats. Vestis kontor vandaliserades redan i juli av en mobb.

Attacken mot Vesti har fördömts av den europeiska säkerhetsorganisationen OSCE och CPJ (Committe to protect journalists), men än så länge är det tyst i svenska medier.

Johannes Wahlström