ÅSIKT

Tysk tv får bakläxa för Ukraina-bevakning

”Fördomsfulla, ensidiga och utan belysning av EU:S roll i förhandlingarna”

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det stora tyska public service-företaget ARD har fått förintande kritik för sin rapportering från krisen i Ukraina. Den kommer från företagets eget programråd, en opolitisk opinionsnämnd som granskat samtliga nyhets- och debattprogram under året och konstaterat att de generellt sett varit ensidiga, fördomsfulla och ytliga.

Enligt rådet har det saknats en ordentlig belysning av EU:s roll i förhandlingarna om ett associeringsavtal och speciellt av de punkter som varit svårsmälta för Ryssland. Majdanrörelsen har inte heller kritiskt granskats med avseende på Svobodas och de radikala nationalisternas position.

Bristen på förklarande journalistik har också varit påtaglig när det gäller avtalet mellan EU och den ukrainska regeringen den 21 februari och den roll som högerextrema grupper spelade för att frångå denna överenskommelse.

Enligt opinionsnämnden har programmen inte heller diskuterat det västliga medansvaret för krisens förlopp och de har också haft ett orimligt fokus på Putin som person.

Medan ARD-ledningen funderar över denna salva kan man notera att kritiken delvis verkar delas av den liberale tidigare utrikesministern Hans-Dietrich Genscher. Förutom att tvivla på sanktionskriget tycker han enligt Die Zeit också illa om det alltmer upphetsade tonfallet mot Ryssland: ”Vi bör nog nedrusta språkbruket”, säger Genscher.