ÅSIKT

Sverignjet!

Martin Aagård om att Stenbecks ryska äventyr snart kanske tar slut

1 av 3
I fjol medverkade Cristina Stenbeck på scenen med Vladimir Putin på ett investerarforum. Få personer har kommit närmare makten över ryska medier.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Ryska oberoende medier tvingas till tystnad av absurda och oförutsägbara lagar som blivit allt hårdare under Putins tredje period som president.

I gårdagens Aftonbladet skildrade ryske journalisten MikaVelikovskij den allt mer trängda situationen för det fria ordet i Ryssland, där politiskt lydiga medier får fritt spelrum och de olydiga straffas med en uppsjö bisarra metoder.

Framförallt den ryska tv-marknaden har tuktats hårt. De kanaler som lydigt följer statliga påbud kan åtnjuta såväl statligt finansiellt stöd som monopol på annonsmarknaden. De som avviker berövas på annonsintäkter och har inte en rimlig chans att klara sig i konkurrensen.

Nästan samtliga internationella aktörer har flytt den ryska tv-marknaden för länge sedan.

Utom en.
 

Ett bolag biter sig envist kvar, trots att det drabbats av internationella sanktioner, annonsbojkotter och en politik som går ut på att tysta obekväma röster:

Svenska MTG - Cristina Stenbecks mest profilerade företag, juvelen i fadern Jan Stenbecks maktbolag Kinnevik, och ägare av ett flertal svenska radio- och tv-kanaler.

Genom samarbeten med statliga propagandakanaler och Putins närmaste män har Stenbeck tillskansat sig en försvarlig del av den ryska tv-marknaden. En marknadsandel som MTG fyller med menlös underhållning som genererar en vinst på 103 miljoner kronor i fjol.

Men kanske håller hennes ryska medieäventyr på att ta slut.

Inte för att Cristina Stenbeck verkar tycka att det är ett problem att göra affärer med en regim som blir allt mer aggressiv i sina attacker mot yttrandefriheten. Utan för att ryska lagstiftare nu förbereder en lag som innebär att utländskt inflytande på den ryska mediemarknaden ska begränsas.
 

Att göra tv-affärer i Ryssland är en fråga för allra högsta ort. I oktober 2011 hölls ett möte i Kreml med dåvarande president Dmitrij Medvedev där branschens framtid diskuterades.

Närvarande var oligarken Jurij Kovaltjuk, känd som ”Putins bankman”, representant för National Media Group (NMG), Gerhard Zeiler från tyska mediejätten Bertelsmann samt Cristina Stenbeck, ägare av svenska MTG.

På dagordningen stod deras nya samarbete kring tv-bolaget STS (på engelska CTC) som sänder humor, drama och lättviktig underhållning riktad till kvinnor. Samma sak gör man i det odemokratiska Kazakstan som i fjol listades på 182 plats i pressfrihetsindex, en plats man delar med både Somalia och Saudiarabien.

Under mötet förklarar Kovaltjuk för Medvedev att detta bolag inte skulle var möjligt utan den kompetens hans internationella samarbetspartners besitter. Han tackar Medvedev för att samarbetet blivit av.

Stenbeck tackar i sin tur den ryska ­administrationen för att den tillåtit henne att jobba med NMG, som hon kallar en mediepartner i ”världsklass”. Hon tror starkt på detta samarbete. Stenbeck känner sig uppmuntrad av den ”positiva utveckling” hon ser på den ryska mediemarknaden och hon önskar få vara en ­aktiv del av den i framtiden.
 

President Medvedev konstaterar att Bertelsmann (som i fjol drog sig ur samarbetet) och MTG är ”rätt” partners för den Putinvänlige oligarken.

Kovaltjuks National Media Group driver de mest propagandistiska kanalerna i Ryssland. Den allra största - Kanal Ett - som samägs med den ryska staten, är på många håll betraktad som en närmast parodiskt Putin-vänlig kanal, vilket förstärkts än mer efter Krim-krisen. NMG äger även REN tv som aktivt plockat bort kritiskt granskande tv-program ur tablån.

Denne oligark är alltså Stenbecks närmaste samarbetspartner i Ryssland.

Deras gemensamma bolag ägs till 39 procent av MTG, till 36 procent av privata investerare och till 25 procent av bolaget Telcrest. Detta bolag kontrolleras till 86 procent av Kovaltjuk via företagen NMG, Rossija bank, Shurneftegaz samt flera mindre underbolag. Kovaltjuk, en av Rysslands hundra rikaste personer, är en nära allierad till president Putin och sedan Krim-krisen i mars står han på den sanktionslista som upprättats av USA:s finansdepartement.
 

Alltså blockeras delar av vinsterna i Stenbecks ryska bolag från att betalas ut.

MTG har med andra ord blivit en aktör i det informationskrig som blivit följden av den rysk-ukrainska krisen.

Och man står på Putins sida. Deras samarbetspartners jobbar hårt med att få ut den ryska regeringens bild av kriget i sina kanaler.

I början på augusti stoppade Coca ­Cola, en av de största annonsörerna i Ryssland, all annonsering i MTG:s kanal Domasjnij. Coca Cola erkände inte öppet att det berodde på sanktionerna men stoppade samtidigt sin annonsering i Kovaltjuks ­kanaler.

Sedan 2013 har Stenbeck hoppat av som styrelseordförande för MTG. Företaget har minskat sin inblandning i den ryska mobiltelefonimarknaden men inte tv-marknaden.

Stenbecks investeringar i Ryssland är på intet sätt någon lågprofilerad satsning eller något som omvärderats sedan ­Putin återtog makten. Tvärtom har Stenbeck ställt upp som reklampelare för investeringar i Putins i Ryssland. Så sent som i fjol medverkade hon på scen tillsammans med Vladimir Putin på investerarforumet ”Russia Calling” som arrangeras av den statskontrollerade investmentbanken VTB Capital.

Närmare makten över ryska medier än Cristina Stenbeck har få personer kommit.

Frågan är bara hur länge hon kommer att bli kvar där. MTG iskalla ointresse för den krympande ryska yttrandefriheten verkar inte löna sig i längden. I måndags kom ett utkast till lagförslag som syftar till att förhindra utlänningar från att äga mer än 20 procent av ryska medier.

Och det känns sorgligt att konstatera, men för första gången reagerar MTG på utvecklingen på den ryska mediemarknaden.
 

På sin hemsida skriver man att bolaget noggrant följer vad som händer och att man kan bli tvungen att bevaka sina ­intressen. Om lagen går igenom blir det ett hårt straff mot ett bolag som länge ­lojalt samarbetat med den ryska regi men trots deras ständiga repressalier mot det fria ordet.

Så sent som i fredags utsågs tre nya representanter från MTG till CTC:s styrelse: JørgenMadsen, MathiasHermansson och chefen för MTG:s rysslandsavdelning IrinaGofman. Hon har tidigare jobbat för Ramblergruppen (ägd av oligarken AlexanderMamut) som nyligen slaktade den oberoende nyhetssajten Lenta.ru som blivit alltför framgångsrik.

På MTG:s hemsida finns en stolt programförklaring. Under rubriken ”Modern responsibility” kan man hitta ett ”Position paper on freedom of expression in media”.

Där står följande: Vi tror att yttrandefrihet är en universell mänsklig rättighet. Det inkluderar friheten att ha åsikter utan inblandning och att söka och ta emot information och idéer genom alla medier utan att störas.

En vacker liten formulering. Och en ganska exakt beskrivning av hur dagens ryska medieklimat INTE ser ut.

MTG:s avsiktsförklaring om yttrandefrihet kan vara ett av de mest hycklande dokument som publicerats på en svensk hemsida på länge. MTG är idag en lönsam del av det ryska militärmediala komplex som filtrerar verkligheten på ett sätt som passar landets elit.

Och den enda som verkar kunna få dem att upphöra med denna verksamhet är Putin själv.