ÅSIKT

Faust och Helena – underbarnets verk

Lili Boulangers dramatiska kantat spelas i Malmö

SAra Ekman som Helen i Lili Boulangers ”Faust och Helena”. Foto: Cesare Righetti
SAra Ekman som Helen i Lili Boulangers ”Faust och Helena”. Foto: Cesare Righetti
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

MUSIK Lili Boulanger vann 1913 med sin kantat Faust och Helena det av franska tonsättare så hett eftertraktade Rom-priset. Hon var då nitton år, och den yngsta i en lång rad pristagare som fått priset och dessutom den första kvinnan. Hennes prestation är desto märkligare som hon alltsedan tidig barndom varit sjuk och bräcklig. Hon avled sedan också, innan hon hunnit fylla tjugofem år - en oerhörd förlust!

Lili Boulanger hann ändå skriva en rad ytterst begåvade verk, och särskilt då kantaten Faust och Helena, som Malmö opera presenterar en dramatiserad version av på sin studioscen Verkstan. Regissören Maria Sundquist har fogat in den i en liten scenisk berättelse kring den stora baltiska utställningen i Malmö 1914, Leif Persson har skapat en detaljrik jugend­interiör à la dazumal, och även de medagerande sex musikerna och en dansande presentatör är smakfullt tidstypiska. Ett trivsamt och kärleksfullt genomfört divertissement.

Men nu är egentligen inte Faust och Helena något trivsamt litet kammarstycke utan en högdramatisk scen, där inte minst en stor symfoniorkester förser Fausts drömutflykt till antikens skönhetsdrottning med intensivt glödande färger. Det kan inte en liten instrumentalsextett återskapa, men Carl Unander-Scharin som Faust, Stina Schmidt som Helena och den litet väl odiaboliske Tor Lind som Mefisto utgör ändå en hängiven trio i detta sällsamma intermezzo under Baltiska utställningen.