ÅSIKT

”Back to a better SL”

SL försöker tänja gränserna för vad de kan sälja

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I samband med omläggningen av ett antal busslinjer i Stockholm i somras framkom det att SL, ja, eller någon av alla dess underleverantörer, arbetade med ett slags bonussystem. Vid sidan av en fast ersättning, så finns det en rörlig ersättning som beror på antalet passagerare. Om vi som reser inte är tillräckligt många, eller reser tillräckligt ofta, alltså inte är lönsamma, då lägger man ner, slår ihop eller flyttar hållplatser och linjer.

Det handlar om pengar. Därför tillåter SL nu reklam från SD med ett budskap vars påstående, milt uttryckt, är tveksamt. De engelska texterna (varför engelska? Turister tillhör inte de röstberättigade. Är det riktat mot tiggarna? Eller vill man att det ska likna ett officiellt, av staden Stockholm sanktionerat budskap?) hänger enbart på Östermalmstorgs station, en lång rulltrappa ner i den underjord dit vi är många som vill förpassa SD.

Förmodligen försöker SL tänja gränserna för vad de kan sälja, så att de kan tjäna grova pengar vid nästa valkampanj. De försvarar sig med att det finns ett beslut att tillåta politisk reklam, ett i sig diskutabelt beslut, men helt i led med hur kommersialismen äter sig in i allt.

Det spelar ingen roll om det är en skattefinansierad verksamhet, om rasistiska budskap kan omsättas i pengar, så all right.

”Back to a better Sweden”, lyder en av SD:s sloganers på rätt platt engelska.

”Back to a better SL”, vore annars kanske en reklamplats som SL är beredd att sälja, om priset är det rätta.