Kultur

Schibsteds yxhugg mot kulturjournalistiken

Hilde Sandvik, avgående kulturchef på norska Bergens ­Tidende.
Hilde Sandvik, avgående kulturchef på norska Bergens ­Tidende.

Hilde Sandvik lämnar sin post som kulturredaktör på Bergens Tidende (BT).

Jag har lärt känna Sandvik som en stridbar person, ofta med åsikter som jag själv inte delar. Just därför har jag satt stort värde på henne. I norsk offentlighet har hon spelat en viktig roll som Vestlandets röst in på den nationella, Oslodominerade, arenan. Sandvik kommer med andra ord att skapa ett stort tomrum efter sig.

Det tomrummet kommer bli både bildligt och bokstavligt; BT har nämligen bestämt sig för att inte tillsätta hennes tjänst med en ny kulturredaktör. Stolen ska stå tom.

BT ägs av Schibsted, som också äger tidningar som VG, Aftenposten och Aftonbladet. Jag vet inte vem som bestämde att Sandviks tjänst kan avvaras, men beslutet ligger i alla fall i linje med andra yxhugg mot den norska kulturjournalistiken inom Schibstedkoncernen. Kulturredaktionernas budgetar har fått kraftiga nedskärningar, VG:s resurser är minimala.

Det är profithungern som ligger bakom såna prioriteringar; kulturmaterial klickas inte lika mycket som annat. Glupskheten är så stark, att Schibsteds ledning (som numera helt saknar publicister) inte förstår att kultur- och opinionsjournalistik ger en hel tidning legitimitet och identitet. Även om inte alla klickar materialet, är det där som de viktigaste samhällsdebatterna förs. En tidning utan såna sidor som Hilde Sandvik har gjort, gills inte i längden.

Detta tack till en norsk kollega och trätosyster skriver jag i en stund när ingen vet vem som ska ersätta Aftonbladets publisher Jan Helin. Måtte Schibsted begripa, att det vi behöver är en publicist.