Aftonbladet
Dagens namn: Helge
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Ingen skildrade italienska folket som Ettore Scola

Ettore Scola (1931–2016)   Ettore Scola (1931–2016)

Ett av Ettore Scolas sista projekt var kollektivfilmen En annan värld är möjlig. Han var mindre tvärsäker när han gjorde film på egen hand. Den folkliga solidaritet han skildrar är alltid hotad, historiskt av fascismen. Som i Familjen, Balen, eller En alldeles särskild dag, där trampet från Mussolini-trupperna sliter upp gemenskap och trampar sönder den lilla sfär av tillit som uppstått mellan en homosexuell man och en ensam utsatt hemmafru.

 

Scola som stod nära det mäktiga kommunistpartiet PCI skildrar inte alls efterkrigsvänsterns framtid särskilt hoppfullt, snarare med vemod och viss nostalgi. Som i Terrassen och i mästerverket Vi som älskade varandra så mycket.

Scola griper tillbaka till neorealismen, den italienska filmtraditionen som ville skildra verkligheten och villkoren för de socialt utsatta. Men, som han själv sa: Jag ville också använda grotesken och humorn. Därmed förenade han klassikerna De Sica, Visconti och Rosselini med Federico Fellini. Scolas allra sista film var just en hyllning till Fellini.

 

Ingen har skildrat det folkliga Italien, dess drömmar och besvikelser, med samma värme och närhet som Scola. Han gjorde storartade politiska filmer, lyhört och konstnärligt, aldrig undervisande.

Scola ville inte fortsätta göra film under de år Silvio Berlusconi förvandlade Italien till en glittrig bordell.

Förra året presenterades en mäktig utställning över Ettore Scola, Piacere Ettore Scola – Vi tycker om Dig.

En vacker sammanfattning.

Olle Svenning
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet