Kultur

Fri entré är rättvisa – inte osund konkurrens

Fotografiska (som ibland kallar sig ”museum”) i Stockholm
Fotografiska (som ibland kallar sig ”museum”) i StockholmFoto: LINDA FORSELL

Häromdagen skrev Fotografiska brev.

Till Konkurrensverket närmare bestämt.

Tillsammans med Stockholms handelskammare protesterar grundarna Per och Jan Broman mot den otillbörliga konkurrensfördelen som statliga museer nu får i och med den fria entrén.

Man vill ha ”en sund konkurrens på museimarknaden” och liknar kampen mot den fria entrén vid att ”slåss mot väderkvarnar”.

Förutom den ofrivilliga komiken med väderkvarnarna är det uppenbart att argumenten i första hand vilar på den rakaste formen av nyliberal ideologi: allt är marknad, inget ska balanseras med offentliga medel. Biblioteken stör bokhandelns vinster – anmäl! Den fria sjukvården förstör privatklinikernas möjlighet att tjäna pengar – anmäl! Subventionerade biljetter i kollektivtrafiken – nej, bort.

Museerna är vår gemensamma kultur och dito arv. Att alla kan få jämlik tillgång till dem är en rättvisefråga. Fotografiska – som ibland kallar sig ”museum”, på ytterst oklara grunder – är ett showroom för fotografi och i grunden en kommersiell verksamhet.

Ingen skulle våga starta en privat verksamhet så länge den fria entrén finns, påstås det i skrivelsen. Som exempel på hyfsat ny privat verksamhet nämns Bonniers konsthall. Som slog upp dörrarna, hoppsan, 2006, mitt under den förra fri entréperioden (2005–2007).