ÅSIKT

Svenskägd tv-kanal tvingade reportrar ljuga om invandring

MTG har förbrukat sitt förtroende om de inte agerar

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det verkar som att hatsajterna och Jimmie Åkesson hade rätt, ändå.

Vissa medier mörkar medvetet sanningen om invandringen.

Men inte på det sätt Sverigedemokraterna alltid trott.

I tisdags kunde Dagens Nyheter berätta att den tjeckiska nyhetskanalen Prima tv under hot om uppsägning tvingat sina reportrar att skildra invandrare negativt.

Skandalen har avslöjats tack vare en flera månader lång granskning som genomförts av sajten Hlidaci Pes som även kommit över en ljudfil från ett möte då kanalledningen förklarar hur redaktionen ska bevaka flyktingfrågan.

Under mötet ska Prima tv:s chefredaktör Jitka Obzinová bland annat ha sagt ”ni måste alltid framställa flyktingar som ett hot" och inskärpt vikten av att allmänheten ständigt påminns om att islamism är en samhällsfara.

Hlidaci Pes granskning visar att kanalens nyhetsvärdering också ändrades drastiskt efter mötet till att bli mer negativ mot flyktingar.

Prima tv ägs till hälften av svenska MTG, familjen Stenbecks omsusade medieimperium där några av Sveriges mest kända tv-kanaler, radiokanaler och produktionsbolag ingår.

MTG och ägarbolaget Kinnevik har tidigare fått kritik för att de verkat i stater med tveksam syn på yttrandefrihet. Man har gjort stora investeringar i Iran och Ryssland trots att man drabbats av sanktioner i båda länderna. I Ryssland gjorde MTG långtgående affärer med statliga propagandakanaler och Putins närmaste krets ända tills man tvingades bort av ny lagstiftning.

MTG förklarade igår att de har fortsatt förtroende för Prima tv, men att de ska utreda saken vidare.

Om MTG låter sina tv-chefer komma undan med en medveten desinformationskampanj har de förbrukat allt sitt förtroende som medieägare. Även i Sverige. Företagets ointresse av att markera mot inskränkningar i mediefriheten har då övergått till aktivt sabotage mot fri journalistik.

Ingen annan åtgärd än att sparka ledningen för Prima tv är tänkbar.