ÅSIKT

Där bödlar står staty

Polen och Ukraina i konflikt om folkmord

Nationalistledaren och nazikollaboratören Stepan Bandera hyllas med många monument och muséer. Foto: Björn Lindahl
Nationalistledaren och nazikollaboratören Stepan Bandera hyllas med många monument och muséer. Foto: Björn Lindahl
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den amerikanske historikern Jared McBride åkte till den lilla ukrainska staden Olevsk i nordvästra Ukraina för att försöka hitta den undangömda graven, där Olevsks alla mördade judar ligger. Mördandet organiserades av Taras Bulba Borovets, som under andra världskriget hade sitt högkvarter i staden. Borovets byggde upp Poliska Sich, senare UPA, en militär organisation som tillsammans med den militära organisationen OUN och tyska SS utrotade den stora majoriteten av judar i nordvästra Ukraina.

McBride konstaterar i sin artikel i tidskiften Tablet att man just nu planerar att hylla Borovets. I staden Rivne skall ett monument för honom byggas och ett cykellopp har uppkallats efter honom. I Olevsk skall en park och ett torg uppkallas efter honom och det skall även byggas ett museum. Det har regionens största parti, högerextrema Svoboda beslutat. Och Ukrainas parlament har för tre månader sedan bestämt att fira 75-årsdagen av hans instiftande av Poliska Sich.

Borovets mördade inte bara judar, utan även ryssar och polacker i sin strävan att skapa en ren ukrainsk nationalstat.

Nu har Polen och Ukraina kommit på kollision med varandra. SVT rapporterar att det polska parlamentet den 11 juli beslutade att massakern av 100 000 polacker genomförd av ukrainska nationalister för 70 år sedan var folkmord.

Polackerna dödades genom dränkning och ihjälhackning i Volhynia-regionen, som i dag ligger i nordvästra Ukraina, av den ukrainska rebellarmén UPA mellan 1942 och 1945.

Ukraina har hittills vägrat att erkänna brottet som folkmord.

Den som vill veta mer, bör läsa den amerikanska holocaustprofessorn Omer Bartovs bok Erased (Princetown 2007). I boken reser han från stad till stad i västra Ukraina och konstaterar att den judiska befolkningen som utgjorde från 30-70 procent av befolkningen numera ligger i delvis undangömda massgravar, medan deras bödlar står staty på torgen.