Här går det undan

Jenny Tunedahl läser Elin Lindqvists debutroman ”Tokyo Natt”

Elin Lindqvists debutroman Tokyo natt berättas av en artonårig tjej, Karolina, som efter att ha växt upp i Madrid och Paris återvänder till sin födelsestad, Tokyo. Hennes mål är att studera japanska, lära känna Japan, och framför allt vara på egen hand i främmande land för att på så sätt lära sig mer om sig själv.

Under sin relativt korta tid i Tokyo (knappt ett år) är hon med om flera omstörtande händelser; hon blir våldtagen, möter den stora kärleken, får missfall, blir utsatt för sexuella trakasserier på jobbet i en bar, får nya vänner, mister sin stora kärlek, tar en massa droger, och blir förälskad på nytt. Romanen håller ett högt tempo, så högt att det blir svårt för läsaren att hinna beröras av det som händer.

Förutom berättelsen om Karolinas liv innehåller Tokyo natt en ganska konventionell skildring av en ung västerländsk kvinnas möte med det exotiska Japan. Kulturen är spännande och främmande, svårbegriplig, men lockande. Det japanska folket är inte fullt så intressant i Karolinas ögon. De är ”marionetter som glatt lyder alla lagar och bestämmelser” , oförmögna att se att ”Den finns överallt, lyckan, hela tiden, om ni bara slappnar av och tar emot den”. Dessutom satsar de allt på materiell lycka, när de borde värna om kulturarvet istället.

Det jobbigaste med Elin Lindqvists roman är att allt huvudpersonen utsätts, och utsätter sig, för, framställs som någon sorts nödvändigheter på vägen mot att bli en självständig och livserfaren ung kvinna. Har man ett tillräckligt rikt inre liv, och kan se att lyckan finns överallt, kan och bör man överleva vad som helst. Det är bara de andra som går under.

roman

Jenny Tunedal