Dagens namn: Bernhard, Bernt

Hur långt kan man komma med fotboll?

Är fotboll meningen med livet? Så verkade det åtminstone i Rom 2001, när arbetarklasslaget Roma vann ligan för första gången på 18 år. I mitt kvarter hänger fortfarande en gulröd banderoll kvar, till minne av festligheterna. Men nu går färgerna inte att urskilja längre och tygstycket har blivit en trådsliten trasa. Det är med andra ord en perfekt bild av den avgudade klubben som den ter sig i dag. Roma har inte ens lyckats tillskansa sig en plats i Uefa-kuppen. Besvikelsen är stor, men alla italienska tifosi, utom möjligen juventini och milanisti, vet att det är den sanna supporterns öde att lida.

Äktenskap rämnar för småsaker, den italienska familjen är i kris och ideologiernas tid är förbi. Men kärleken till klubben är alltjämt den italienska själens smultronställe, där trohet, tolerans och förlåtelse förblir heliga, odelade och vitala värden.

I sin nyutgivna bok Livets Mening? En bok om fotbollens roll i världen gör diplomaten Karl-Erik Norrman ett försök att bena upp vad det är som gör att fotboll intar en så viktig plats i så många människors hjärtan. Efter en historisk genomgång av sportens framväxt i Sverige, Europa och resten av världen, kastar författaren fram en del ganska halsbrytande teorier som presenteras ömsom på allvar, ömsom på skämt. Norrman skriver till exempel att Fifa skulle kunna göra en viktig insats för världsfreden, om organisationen lyckades öka intresset för fotboll i länder där fundamentalism och extremism breder ut sig. "Tänk om dessa pojkar (självmordsbombare, min anm) i stället skulle sätta upp levande fotbollsstjärnor som idoler, om de drömde om att bli stjärnor eller åtminstone kunde försörja en familj på fotboll!" Resonemanget ovan är ett led i Norrmans teori om fotbollen som redskap i världsdiplomatin. Han avslutar sin bok med att hylla fotbollen som ny världsreligion.

I den här avdelningen känns det dock som om författaren drar lite väl höga växlar på vad fotbollen faktiskt kan uträtta. Personligen tror jag inte att sporten i sin nuvarande skepnad som miljardrullande underhållningsindustri kan överföra värden och ideal. Den supporterkultur jag beskrev i början är en kvarleva av en hederskod som är i upplösning. Den är pittoresk därför att den är otidsenlig, men den spiller inte över i resten av samhället. Det är tråkigt att behöva konstatera att världen, i det avseendet, inte blir bättre av fotboll.

Livets Mening? är en lättläst bok som ger både intressant och underhållande information om fotboll i pillerform. Det som saknas är ett kritiskt perspektiv. Har fotbollen verkligen erövrat världen eller är det bara mediahype? Vart leder den starka kommersialiseringen av fotbollen, ekonomiskt och socialt? Hur långt kan fotboll användas som politiskt påtryckningsmedel?

Kristina Kappelin