Avgrundsbalans

Cecilia Annell läser Iselin C. Hermann

Det finns en mytisk föreställning om att kvinnans sexuella njutning skulle vara mycket starkare än mannens. Den grekiska siaren Teiresias hade levt både som man och som kvinna, så han visste: kvinnan njuter sju gånger mer än mannen. Eller som den danska författaren Iselin C. Hermann berättar i sin roman Där månen ligger ner: enligt islam skapade Gud det sexuella begäret i tio delar och gav nio till kvinnan och en till mannen. Som alla myter säger den något om sakernas tillstånd, men stryker man den för mycket medhårs blir den fundamentalism (till exempel som idén att män bör ha makten i samhället eftersom kvinnor ju kompenseras erotiskt, eller att kvinnans sexualitet är ett hot mot mannen och därför måste regleras). Gränsen mellan okritiskt bejakande och klarsynt undersökning är hårfin, och Iselin C. Hermann balanserar över en avgrund.

Där månen ligger ner är ett slags kärleksförklaring till Orienten. Huvudpersonen, en amerikansk journalist, levde sina första sex månader i Damaskus och har känt en växande längtan att återvända. När hon får chans till uppdrag där tvekar hon inte, och lämnar en haltande relation bakom sig. Hon känner sig på något vis hemma i staden – samtidigt som hon är en främling i allra högsta grad. Vistelsen blir en erotisk färgad erfarenhet. Det främmande och exotiska (språket, stadens dofter och platser, arabiska män som kurtiserar som Clark Gable) blir till fetischer som eldar under hennes begär.

Hermanns debutroman Prioritaire (på svenska år 2000) skildrar en förälskelse per korrespondens, och är en stilistiskt träffsäker roman om begärets väsen. Temat är detsamma i Där månen ligger ner, men här ryms också fler: politik, religion, öst möter väst. Det finns förnumstiga stråk i berättelsen, men en hemlighet som avslöjas i slutet och kastar ett helt nytt ljus över skeendet räddar romanen från mitt inre bokbål. Jag tror att Hermann finner en utgång till friheten ur myternas fängsel.

Cecilia Annell