Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Sorg via ombud

Altun Basaran och Annika Thor.   Altun Basaran och Annika Thor. Foto: ULLA MONTAN

Berättelsen om Altun Basarans liv borde vara en anakronism. Hennes erfarenhet spänner från ett patriarkalt klansamhälle i Anatolien till ett postindustriellt, segregerat Botkyrka - och detta inom loppet av bara några årtionden. Full av förväntan kastar jag mig över boken.

Altun Basaran föddes i en liten kurdisk by på femtiotalet. Hon gick bara fem år i skola och giftes som femtonåring bort mot sin vilja med en främmande man, en svartsjuk spelmissbrukare, som misshandlade sin unga hustru så fort något gick honom emot. Altun hinner föda honom två barn och försöker skilja sig flera gånger, innan de slutligen hamnar i Sverige som politiska flyktingar på åttiotalet. Här börjar Altuns andra liv, med nyvunnen frihet, utbildning och ett växande självförtroende.

När hon väl erövrat en inre styrka kommer det patriarkala tvånget i kapp och slår sönder hennes värld. Maken vill visa upp sin Mercedes för släkten i Anatolien och en presumtiv älskarinna i Ankara. Altun är orolig för bilresan, hon vill hellre flyga med de tre barnen, men hon kan inte stå emot. En bit in i Jugoslavien somnar mannen vid ratten, den fjortonåriga dottern och maken omkommer. Altun och de två sönerna får livshotande skador.

Det är efter att hennes liv slagits i spillror som hon möter Annika Thor under ett författarbesök på Alby bibliotek. Altun Basaran vill berätta sin livshistoria. Annika Thor är tveksam - hela resan ut från Södermalm till Alby har varit ett irriterande avbrott i hennes bekväma innerstadstillvaro - men låter sig övertygas av värdet hos denna påstridiga kvinnas erfarenheter.

Initialt finns det således ett maktförhållande mellan dem. Den form de väljer för boken kommer tyvärr att förstärka det ojämlika i mötet och delvis devalvera värdet av det unika i Altun Basarans öde.

Hur ger man en annan människa röst? Annika Thor spelar in det som berättas på band och sammanställer det som en löpande berättelse i jag-form. Problem uppstår. Altun Basaran vill i början ge en tillrättalagd bild av sitt liv. Annika Thor inser att de inte kan fortsätta ifall de utesluter det svåra och komplicerade. Konflikten skulle ha kunnat bli bärande för boken, men de finner en samförståndslösning: Annika Thor skriver ner Altun Basarans berättelse, som fortfarande är en smula tillrättalagd, men som likväl omfattar alla de svåra händelserna.

Dokumentärfilmaren Nick Broomefield, som är känd för allt annat än insmickrande filmporträtt, har sagt att "vad folk inte vill svara på är ofta mer avslöjande än det man vill svara på". De frågor Altun Basaran inte vill ge svar på är många. Hur kan hon känna respekt för fadern och maken, som förstört hennes liv? Varför skiljer hon sig inte från sin man, när hon äntligen har möjlighet till det? Hur var det att leva under hot under så många år? Vad väckte det för känslor att själv få en dotter, när man levt hela livet i ett patriarkalt skruvstäd?

Altuns tre liv skulle ha kunnat vara mycket mer om bara författarna inte gjort det enkelt för sig. Om Altun Basaran själv skrivit ned sina erfarenheter tror jag texten stått henne känslomässigt närmare. Hon hade varit tvingad att ge utlopp för sin sorg i ett eget språk.

Camilla

Hammarström

Dokumentär