Äkta saknad

Sara Hallström.   Sara Hallström. Foto: LEIF HANSEN

Främlingskap mellan människor, främlingskap inom det egna livet är en mardröm vi bär som kläderna på kroppen. Vi har bilder av det, av att gå isär, av meddelanden som inte går att läsa, av rädsla utan början eller slut. Den plåga vi så bär förloras inte, den är en reskamrat som aldrig tröttnar på vårt sällskap. Den är på sitt sätt också ljuv, klär sig i skönhet. Bilder, ord, får syntax och logik att slingra sig om varann i dikter, får bilder att med sina färger och linjer sväva, än som i hot än som på lek.

"Det kom som bönen läst baklänges, det gjorde oss illa./Det var bläck karvat i timmer, flöt ut som ånga över taken,/plötsligt pollen i nästa andetag,/ ett grepp om lungorna och mörkret på deras insida", skriver Sara Hallström i ett starkt avsnitt i sin debutsamling Vi måste ha protein.

Boken består av åtta sviter, som drömmar eller tankar är dikterna sammansatta av element vilka för berättandet i dikten framåt likt flöden av associationer. Ett realistiskt och mycket nyktert iakttagande av detaljer och scenerier i samtiden samsas med en ton i berättandet som antyder tidlöshet. Sara Hallströms skildringar av liv, de bilder av förtäring, närhet och avstånd hon ger sträcker sig utöver samtiden. Jag läser och betraktar samtidigt bilderna som ges, och när det är som mest på en gång återhållsamt och associativt blir hennes dikt en vacker sorgesång fylld av saknad som känns äkta: "Det enda man ger är slutet,/årstiden som byter färg./ Du reser dig och blöter en trasa, tänder på,/stoppar in den i väggen bland tidningssidor och cement,/ låter det smula och knastra./Alla föremål som var våra hopspikade till ett torn på mattan i

hallen./Väggarna ekar, röster driver ur

radion,/ur oss faller något annat."

Arne Johnsson