Flatgarv

... men HANNA HALLGREN efterlyser lite mer djup

Ensam, tvåsam, tresam eller/och i många goda vänners hägn? I Trekant, Mian Lodalens fristående fortsättning på debutromanen Smulklubbens skamlösa systrar, står frågeställningar om hur vi kan leva i centrum. Och lite har hänt den desperat rök-krök-raggande My från Smulklubben - nu lever hon i en puttrig tvåsam relation tillsammans med Bob (döpt till Barbro, men detta namn förklaras oförenligt med lesbiskt leverne). Romanens huvudberättelse går ut på att My och Bob vill träffa en tredje kvinna. Varför? För att undkomma den förkvävande tvåsamheten och för att sätta sprätt på sitt avdomnande sexliv. Och så följer en lång kedja av förvecklingar, glädjeämnen, svek. Precis som i Smulklubben skildras det mesta med hjälp av humor och bubblande jargong.

Att utmana tvåsamheten och kärnfamiljen som livsföringsnorm är ett intressant - om än långt ifrån nytt - projekt. Kanske allra mest för att Lodalen problematiserar hur och att denna norm vinner inträde i den lesbiska subkulturen. Ville vi inte något annat " mer utopiskt, visionärt " än att väva in oss i heteroliknande kokonger: partnerskapade, inseminerade och lobotomerade till tomtebolycka. Vart tog drömmen om att leva på nya, alternativa sätt vägen? Lagstiftas vi in i en svenssontill-

varo som slår ut tank-arna på andra livsvalsmöjligheter än mamma-mamma-barn? Och hur skulle man hur som helst, känslomässigt och mentalt (och ärligt och öppet), klara av att realisera en-, tre- och flersamheter?

nnMan kan läsa Lodalens böcker som utvecklingsromaner. Genom sina öden och äventyr når My insikt om livets trevlig- och jävligheter. Och växer en smula. Men stilistiskt har Lodalen inte förflyttat sig; Trekant är mycket lik hennes första bok. Roande, underhållande och en blandning av RFSL-folkbildarton och flatgarv. Det behöver inte vara ett problem. Att på skojigt sätt berätta en historia som samtidigt upplyser sina läsare om hur politiserat Mys liv blir till följd av hennes position som fattig flata. Att satsa på igenkänning snarare än utmaning. Men om Lodalen skippade UR-tonen och inte sneglade på sin romanvärld liksom utifrån, tror jag den skulle kunna djupna. Litterärt, tematiskt och politiskt. Och hon har ju nu, kan man tycka, själv sopat rent banan för en sådan ankomst.

Hanna Hallgren

Mian Lodalen

TREKANT