Den perfekta texten

Colm Toíbín.   Colm Toíbín. Foto: ULLA MONTAN

En av förra säsongens mest uppmärksammade engelskspråkiga romaner var Colm Toíbíns stilistiska tour de force The Master (Mästaren), en roman som låter Henry James ta plats i en roman som kunde vara skriven av denne själv. Den finns nu på svenska och tack vare James berömda, ofta invecklade meningsbyggnad så bereder på sin höjd de exakta citaten från James prosa ett visst översättarbesvär.

James skrev en novell, The Lesson of the Master (1884), om hur den unge författaren söker råd hos Mästaren, Henry St George, som han anser kommit närmast perfektionen inom romankonsten. Valet för adepten, enligt Mästaren, står mellan ett borgerligt inrättat liv och ett senromantisk, avskilt konstnärsliv.

Perfektionen sökte James ständigt, därmed inte utan att också tråna efter publika framgångar; Gissing (New Grub Street) och Wilde är samtida. Det är också i det dilemmat som Toíbín låter romanen ta sin början 1895: Henry James pjäs Guy Domville skulle bli hans publika genombrott, i stället blev den ett klockrent fiasko. Därefter kan James blott hoppas att bli en angelägenhet för the happy few.

nnNär James liv sipprar in i sina romaner, så dräneras livet till ett material för den perfekta texten. Allt det som inte sägs, alla inställda livsval, alltmer instängd i sina minnen framstår James som en adept som fick betala ett för högt pris. Möjligen är det så att Toíbín skrivit den perfekta roman som Henry James drömde om - stram, stark och elegant - samtidigt som dilemmat kvarstår: konst eller liv.

Claes Wahlin

Colm Toíbín

MÄSTAREN