Med handen på hjärtat

Mats Kempe.   Mats Kempe.

Det finns en alldeles speciell oro som ligger och gnager i Mats Kempes nya roman med den vackra titeln Tiden angrips först, resten är oviss väntan. Nyckelknippan som nöter fodret i fickan, bibliotekets gallringsvagn och krympande magasin, bjälklagen som sakta smulas sönder, plötsligt invaderande horder med nyckelpigor, rabarberknyten som kanske blir brända i ugnen. Vad vill denna oro oss, var kommer den ifrån, vad vill den säga?

Kempe rispar in detaljer ur en uppväxt och i boken pressas bilderna skickligt samman till farhågor och vassa inskott som splittrar och ödelägger personernas fokus. Drömmen om harmoni är den mest älskade, men har den någonsin varit verklig? Mammas, pappas, storebrors röster tränger sig på och söndrar bilden. Besvikelser tas ut i förskott, förställning och självvald distans. Man anar föräldrar som stumt men med goda avsikter håller barnen utanför. Med en peng till glass lämnas de för sig medan de vuxna sköter sitt. Skärvorna glänser och oroar, från vad skulle de egentligen skyddas?

Kempes undertryckta stil drabbar just för att skärvorna är så väl utvalda. De är inte bara utsökta formuleringar i en bok, utan något kantigare som tillsammans bygger en sammansatt känsla av tid och förändring. Utspänt mellan omsorgsfulla föräldrar med rötter i äppelträdsympning och fältflora och 70-talets skolmoderater i Bromma, fulla av förakt, finns ett helt register från politisk vrede till försoningsvilja.

Att dra upp ärlighet när det gäller fiktion är dumt, men det är det jag här tänker på. Mats Kempes författare meddelar sina avsikter; att skriva om sin familj och sluta röka. Han redovisar också hur skrivandet löper iväg av sig självt, hur minnet sviker eller andra berättelser börjar hägra i hans lantliga exil. Denna handen på hjärtat driver berättelsen stadigt vidare, engagerar läsaren på djupet, ända in i mörklagd hamn.

Barbro Westling