Kränkt patriark predikar

Les Murray.   Les Murray. Foto: GRAHAM MCCARTER

När jag en gång samtalade med Kristina Lugn för Lyrikvännens räkning, sa hon lakoniskt att hon var den svenska poesins Sten-Åke Cederhök. Vem är då Les Murray? Kanske är han den australiensiska poesiscenens svar på frikyrkopredikanten Målle Lindberg: full av god vilja, folklighet och många gripande berättelser. Men med en mångordig självupptagenhet som skymmer sikten för det mesta. Murrays poetiska ton är dessutom den bittraste av de gallbittra. Den låter som människor låter om de i sina liv blivit så omhuldade (av systemet, av nära och kära) att de aldrig sett någon anledning att växa förbi barndomens grindar och oförrätter.

Den svarta hunden handlar om en långvarig depression ur en vit mans perspektiv. En man som verkar vara lyckligt gift med en stabil kvinna, har flera barn, ett eget hus, fungerade ekonomi, mycket skrivtid och en framgångsrik internationell poesikarriär. Han lever kort sagt i en sorts (livs)överflöd få förunnat. Men detta överflöd går honom förbi. Istället regeras han helt och fullt av sin svåra barndom. Han tycks besatt av vad han inte fått eller får – han vill ha mer erkänsla, mer bekräftelse; han vill ha mest av alla vita män. Han är också besatt av sina ”motståndare”: 68-generationen och feminismen.

Boken består av en essä med ett efterord, följd av dikter. Stilistiskt är Murrays essä väl fungerande; den är vackert, livligt och stringent skriven. Även dikterna är i sin traditionella stil hantverksmässigt drivna. Men tonen – den är outhärdligt narcissistisk. Jag har full förståelse för depressioners grymhet, för att alla liv rymmer svårigheter. Men jag har ingen ork eller lust att understödja en megaloman mans otacksamma och snedvridna fantasivärld. I Den svarta hunden dånar det av oreflekterat privilegium. Det är en förutsägbar och tröttsam predikan av en kränkt patriark.

Hanna Hallgren