Om en pappa

Mian Lodalen.   Mian Lodalen.

Mamma får amningspsykos och hänger sig i morgonrockskärpet. Lilla Connie växer upp hos moster Britta och hennes surkart Lennart. Pappa Ted, eller ”Dåren” som Lennart kallar honom, är för ansvarslös för att ens vara påtänkt för vårdnaden. Han sköter kondomautomaterna i hela Småland och har sällan fast bostad. Men han kör sportbil. Varannan helg kommer han dånande till hyreshusområdet utanför Jönköping och hämtar dottern som väntat och väntat. Ofta kommer han inte alls.

Mian Lodalens ”delvis självbiografiska” roman Dårens dotter liknar hennes föregående: drastisk, lite nonchalant hopsvängd men underhållande. Både Åsa Linderborg och Lo Kauppi har nyligen skrivit starkare och sårigare saker om 60-talsfäder med brister. Lodalen kör med en hejig stil med underdrifter och överdrifter som vore hon livrädd för att man ska tycka synd om den lilla tjejen med tovigt hår som aldrig kan sitta stilla och som oupphörligt sviks av oengagerade vuxna, främst av sin äventyrlige slarver till pappa. Många scener är oförglömliga, roliga och oerhört rörande men berättelsen snällas till och rundas av med alltför mycket menlös utfyllnad.

”Minnesformen”, första person imperfekt, känns inte riktigt ”hederlig” i en sån här tillrättalagd historia – med ”hon” hade Lodalen sluppit alla krav från verkligheten eller levande personer (både pappan och mamman avtackas till exempel varmt i efterordet).

Mixen av renhjärtat, godtroget barnperspektiv och en vuxen författare som manipulerar sitt barndomsstoff lika friskt som sin glatt skarvande pappa (en egenskap som barnet både beundrar och genomskådar) gör att en undran om hur ”det egentligen var” hela tiden dyker upp i mitt huvud. Vad är det som krävs för att ”självbiografiskt” ska vara något mer än en lockande teaser för bokköparna. Ett skickligare ljugande? Ett ovanligare liv? Ett sanning som befriar fler?

Pia Bergström