Mer än ful musik

BOKRECENSIONER

Det finns bara en Sten Hanson, performanceartist. Hans slagkraftigt kaotiska humor är fullständigt unik. Nu föreligger delar av hans livsverk från 60-talet till 00-talet i bokform, luftigt formgivet, så att läsaren hinner vila upp sig mellan verken – och värken.

För att känna sig bekväm med Hanson bör man kanske veta något om hans bakgrund. 1958–1959 besökte John Cage Stockholm vars kurser Hanson följde. Cages oskuldsfulla ”ingenting är ingenting”-filosofi kändes befriande. Hanson separerade med litteraturen och musiken för att i stället utmana gränserna.

Det är klart att denne övervintrade beatnik-figur ofta fått höra att han inte är tillräckligt seriös, han leker ju bara! Men initiativförmågan när det gäller själva spräcket är Hansons mest sympatiska drag. Han hatar nämligen att vara tråkig. Och trots att mycket av vad han gör hamnar under rubriken ”Celebration Art”, festliga engångsverk, håller det i längden.

Boken Works består av bilddikter och så kallade litterära permutationer: ord som upprepas med hänsyn till ordning.

Till exempel Modus Operandi på Moderna Museet:

Machiavellism

på Moderna Museet

Maffia

på Moderna Museet

Malaria

på Moderna Museet...

Människor mötas och ljuv musik

uppstår i hjärtat

på Moderna Museet

Den som tror att Hanson bara kan skriva ”ful musik” bör kolla in hans Soumalainen Musiikki oy. Fyra sångare med valfri tonhöjd. Eller hans Sound Images, med uttryck som Trembling Sound, Broken Sound och Compressed Sound som obemärkt glider över i visuell form och till slut ekar i huvudet på läsaren.

Mest känt är kanske jojken The New York Lament och den fasansfulla mobben i stycket Skärp dig för fan. Där han kryper ihop i fosterställning under alla krav.Och för all del Piano Sonata No 1, i scenversionen på Kungliga Musikaliska Akademien med Kungafamiljen i publiken gjorde Hanson viss succé. I boken Works får vi äntligen se notpapperet.

FAKTA

SAKPROSA

Sten Hanson – Works

Tragus Förlag

Mikael Strömberg