I väntan på Gangstern

”Flickvännen” är Karolina Ramqvists tredje bok.

”Jag är inte ute efter att ge röst till kvinnor som lever med kriminella män. Däremot tycker jag att det är en berättelse som saknas i offentligheten.” Så säger Karolina Ramqvist om sin andra roman. Det här är en bok som frågar sig vilken osynlig berättelse som finns i maffiaberättelsen, och därmed har potential att bryta ner romantiken kring hela genren.

Liksom många andra kvinnokaraktärer i film och litteratur begär flickvännen en gangster, en man som fixar sin och hennes försörjning genom att bryta mot lagen. Flickvännen är kvinnans perspektiv i den organiserade brottsligheten. Den är grå vardag från början till slut, långt borta från nattliga uppgörelser ackompanjerade av stråkorkestrar.

Medan gangstern är borta går hans flickvän omkring i deras påkostade hus och föraktar den knegande medelklassens skitdrömmar, deras kontorsjobb och patetiska tidsfördriv. Hon är av en annan sort, gjord för ett annat slags liv. Att vara flickvän är det bekvämaste sättet för henne att leva i det materiella överflöd hon tycker sig förtjäna. Naturligtvis är hon medveten om att medelklassen moraliserar över hennes liv. Också det föraktar hon dem för. I hennes värld är det inte hon utan de som är offer. Och eftersom världen inte erbjuder särskilt många berättelser om gangsterflickvänner som subjekt konstruerar hon sin egen, utifrån Karen Hills (gift med den berömda amerikanska gangstern Henry Hill) livsöde.

Ramqvist skildrar repetitiva vardagshändelser på ett sätt som ger dem en märklig suggestionskraft. Flickvännen öppnar kylskåpet, flickvännen tittar på teve, flickvännen gör kaffe, flickvännen väntar på han som aldrig verkar komma ända tills han kommer. Och när han väl kommer är väntan över och romanen slut. Kvar sitter jag med flickvännens alla ensamma desperata timmar i famnen.

Hennes städande, hennes meningslösa fixering vid detaljer, hennes tristess, hennes oro och eskapism. För henne är allt som bortblåst, men det obehagliga är att han vilken dag som helst kommer att försvinna igen. Och att romanen då börjar om från början.

Flickvännen

Karolina Ramqvist

Wahlström och Widstrand