Vampyrsaga med gamla könsroller

Hanna Larsson om varför ungas favoriter är feministers skräck

1 av 2 | Foto: Foto: Deana newcomb
Scen ur filmatiseringen av Stephenie Meyers bok Twilight.

Tillsammans med ett trettiotal unga Twilight-fans trängs jag i en fullsatt lokal på Skärholmens bibliotek. Vi är där för att prata om Stephenie Meyers omdebatterade vampyrromantiska kärleksepos. I den första delen, Twilight, flyttar sjuttonåriga Bella Swan till hålan Forks i Washington där hon handlöst förälskar sig i undersköna vampyren Edward Cullen. Om jag kunde drömma, heter boken på svenska.

Bibliotekssamtalet kretsar kring begäret efter den perfekta kärleken, om att vara övermänsklig i stället för mänsklig, fri i stället för isolerad, odödlig i stället för dödlig. Att Bella vågar välja den förbjudna och omöjliga kärleken återkommer i diskussionen. Hennes trotsande av samhällsnormen och föräldrarnas förbud är något som tycks skapa sympati och igenkänning.

I Så länge vi andas, den fjärde och avslutande delen, har Bella och Edward återförenats efter en massa krångel och missförstånd. Bella står inför valet att fortsätta sitt liv som människa eller bli en del av en mörk och förförisk värld av odödlighet. Meyer skriver fortfarande ingen skönprosa och Edwards förföriska kärleksmakt bottnar, precis som i de tidigare delarna, i samma tröttsamma könsstereotyper. Men berättarnerven finns oåterkalleligt där, och håller ihop det över 500 sidor långa slutet på sagan.

Ett kommersiellt jippo kraxar kritikerna, som har kallat böckerna sexistiska och moralkonservativa och rent av klassat serien som ohälsosam läsning. Njutningsfull och engagerande läsning, kontrar fansen högljutt och går till populärkulturens försvar. Böckerna är nya men diskussionen urgammal.

Det slår mig hur ohörda de unga är i debatten om fin- och fulläsning. Vem har i all uppståndelse frågat just dem vad de fick ut av att läsa Meyer? Populärkulturen upplevs kanske aldrig som så hotfull som när den avbildar samhällets svagheter. Och dessutom blir älskad för det. Allt för ofta underskattas de ungas förmåga att kritiskt granska och sovra i utbudet, inte minst i jämförelse med vuxna som själva härjar fritt bland högt och lågt.

Om det nu skulle vara så illa, att vi faktiskt står inför en rejäl feministisk backlash – där unga både anammar och vurmar för mer konservativa könsrollsideal än på länge – då erbjuder Stephenie Meyers vampyrromantik den just nu i särklass hetaste mötesplatsen för det samtalet.

Så länge vi andas

Stephenie Meyer

Övers. Carina Jansson