En sagolik förebild för alla pantertanter

Gamla kvinnor lägger inte ägg. Det var titeln på en bok där Mark Levengood och Unni Lindell samlat roliga saker som barn hade sagt. Pojken som visste att tanterna slutar lägga ägg i medelåldern var bara åtta år gammal.

Dubravka Ugresic är en kroatisk författare som bor i Amsterdam och jag undrar om hon hade skrattat.

Hennes nyutkomna metaroman bär nämligen titeln Baba Jaga la ett ägg och handlar om gamla kvinnors existensberättigande.

Baba Jaga är ett antropomorft sagoväsen, en trollpacka eller gammelmor som bor i skogen i ett hus som står på ett hönsben. Hon har gigantisk näsa med en vårta på, bröst som hon kan slänga över axlarna, inget hår på huvudet och så flyger hon runt i en mortel – över hela den slaviska sagovärlden.

Baba Jaga la ett ägg ingår i bokserien Myter, ett ambitiöst internationellt projekt där kända författare tolkar de gamla gudasagorna på nya sätt. Ugresic har format romanen som en triptyk och låtit en mustig skröna om tre gamla gummor på semester inramas av en autofiktiv långnovell och en kommenterande del, som på ett föredömligt uttömmande sätt redovisar folkloristiska, historiska, litterära, religiösa och psykoanalytiska aspekter av Baba Jaga.

Jag vinglar ut ur boken omtumlad, intellektuellt stimulerad och underhållen, men också sårig. Vad ska en kvinna göra som inte längre lägger ägg? Spruta in botox i rynkorna, ta hand om hemlösa katter, hjälpa de vuxna barnen med deras livspussel? Ugresic vill att tanterna gör uppror och erbjuder Baba Jaga som arketyp, som alternativ. En kraftfull gestalt som vaktar gränsen mellan levande och döda, en dubbelkönad glupsk fågelgudinna.

Har man väl fått upp ögonen för Baba Jaga hittar man henne på de mest oväntade ställen. Häromkvällen såg jag henne i dokusåpan om Ullared. Naturligt rynkig och tunnhårig, klädd i kort röd kappa, försökte hon ragga upp en ung söt manlig expedit som rodnade och inte visste vart han skulle ta vägen. Nej, hon fick inte honom med sig hem. Men hon såg ut att ha roligt medan hon chansade.

»?Baba Jaga la ett ägg

Dubravka Ugresic

Övers. Djordje