Text som inte liknar något annat

"Man kan rent konkret tala om en gränslös berättelse"

Hoppe.
Hoppe.Foto: JÜRGEN BAUER

Det är ingen sinekur att läsa tyska Felicitas Hoppe. Hennes roman Paradis, bortom havet liknar just ingenting jag läst. Den utgör en sammanflätning, jag frestas säga ett sammelsurium, av medeltida riddarberättelser, helgonlegender och resehandböcker (en av personerna heter faktiskt ”den lille resehandboken”). Lägg därtill en talande hund, den kloka hästen Schengen, den nipprige vetenskapsmannen doktor Stolicza, berättarens kärlekskranka syster och givetvis den märklige riddaren själv (för att nämna några i det rika persongalleriet), och man står inför en litterär brygd där associationerna svämmar över alla bräddar.

Man kan rent konkret tala om en gränslös berättelse. Skeendet förflyttar sig motståndslöst mellan Calcutta, Bombay, Lissabon och de tyska orterna Wilmerwiltz och Echternach. Här finns mellanlandningar i vilda sjöäventyr, stråtrövarattacker och sökandet efter berbioletten, ett mytiskt djur som förekom redan i medeltidens gotiska berättelser och där ett exemplar här fått offra sitt värdefulla skinn till en städerskas förkläde.

Textens ingredienser utgörs till en del av inbyggda hänsyftningar till figurer och händelser i andra berättelser, tydligast i de återkommande scenerna kring Arthursagans runda bord. Skröna byggs på skröna, med återkommande komponenter i en ordström genom alla tider där även det moderna livet får sitt, i gestalt av en dysfunktionell familj. Ett pussel av litteraritet, berättandet i sig är Gud.

I denna tumultartade prosa, där man kan vänta sig vad som helst och just inget blir som förväntat, hittar man samtidigt pärlor av underfundig humor, som skildringen av systerns hopplösa kärlek, eller svårigheten att regissera djur på en teaterscen.

Mitt i alltsammans finns riddarens uttalade kärlek till tidningsläsande, i motsats till dataskärmens kalla ljus: Han älskade även tidningens själva kropp, lukten, papperet, trycksvärtan på tummen, det tysta prasslandet när man bläddrar, sidornas storlek, skydd och sköld, ett stängsel mot världen …”

Ord som även kunde gälla bokläsande. Men den som tar sig an Paradis, bortom havet får allt anstränga sig.

» Paradis, bortom havet

Felicitas Hoppe