Gråtrist vardag blir sagolik

Nyanserat och finstämt pojkporträtt i ny ungdomsbok av Alice Kassius Eggers

Alice Kassius Eggers (född 1980).
Alice Kassius Eggers (född 1980).

Mika, en högst vanlig elvaårig kille, bor med sin frånskilda mamma i en småstad.  Han är ganska ensam, håller sig för sig själv och hör inte till de tuffare bland grabbarna. Nu är det jullov och plötsligt förändras Mikas tillvaro.

Från sitt köksfönster iakttar han hur en mystisk figur smyger in på den öde skolgården, klättrar upp i klätterställningen för att sedan ta sig upp till det torn som finns på skolbyggnaden.

Mika kan se att det är en flicka, något äldre än han själv. Hon har konstiga silverglänsande skor, och ett blekt ansikte skymtar fram under hennes luva.

Det är upptakten till en historia som balanserar mellan det realistiska och det magiska. Mikas gråtrista vardag får sagans skimmer, och utan att han egentligen önskar det tvingas han axla en hjälteroll. Han blir bekant med flickan med silverskorna, som visar sig heta Agnes. Men vem är hon egentligen? Hon vill inte berätta var hon hör hemma, säger bara att hon kommer från en ”hemlig plats”.

Intrigen är snårig i denna fantasybetonade skildring. Tidsperspektiven som skiftar skapar spänning men också förvirring. Varje kapitel inleds med ett kort parti i kursiv stil som skildrar ett dramatisk nu. Resten av kapitlet beskriver vad som hänt tidigare och lett fram till den situation Mika hamnat i.

Mika är sagans oansenlige hjälte som mognar i takt med händelsernas utveckling. Han känner starkt att han måste hjälpa Agnes som verkar så olycklig och vill återvända dit varifrån hon kommit.  Men hur han fått sitt uppdrag och varför han känner sig tvingad att ta det på sig, blir man inte klar över. Även andra personer vill hjälpa Agnes, till exempel den aparte Skruven och hans lika aparta mamma Nike. Men den centrala funktionen i Agnes öde har Mika. Han är ”transportören” med huvudansvar för hennes hemvändande.  Obevekligt dras han i ett spel där var och en har sina roller. Historien får sin upplösning på själva julaftonskvällen, men långtifrån alla frågetecken ­rätas ut i samband med berättelsens final.

En vuxen läsare men knappast den åldersgrupp som boken vänder sig till upptäcker snart bokens allusioner till August Strindbergs Ett drömspel. ­Agnes är en sentida släkting och namne till Indras dotter. Liksom dottern har hon stigit ned till jorden för att se hur människorna lever och om de är så onda som det sägs. Och i sin kasse har hon Strindbergs drama nerstoppat.  Men försöket att skriva ett slags barnversion av Strindbergs drömspel faller inte väl ut.

Kassius Eggers är bäst när hon skildrar Mika och hans vardagsliv. Här skriver hon fram ett nyanserat och finstämt pojkporträtt. Men som fantasyskildring hänger det inte ihop. Alltför mycket lämnas oförklarat. Framför allt är skildringen av Agnes problematisk. Den relation som uppstår mellan henne och Axel, mannen som bor tillsammans med Mikas pappa, saknar all trovärdighet och förankring i storyn i övrigt. Men berättelsen bärs av ett vackert och följsamt språk, det måste sägas.

Alice Kassius Eggers är medarbetare på Aftonbladets kultursidor. Därför recenseras hennes bok av Lena Kåreland, barnboksforskare och kritiker i Svenska Dagbladet.

UNGDOM

Flickan med silverskorna