ÅSIKT

Innan hjälten blev kändis

Cecilia Bornäs läser om lord Nelson

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Vilka talanger bör man odla om man siktar på en karriär som hjälte? Kanske är det värt att prova journalisten och författaren

Annette Kullenbergs tips: Utveckla ditt mod, din dumdristighet och din förmåga att älska. Skulle du förlora ett öga eller en högerarm på vägen är det inget att bry sig om, men du måste ha vett att dra din sista suck i tid.

Det hade lord Nelson, den legendariske engelske amiralen som sänkte skepp och dränkte fransmän under den tid Napoleon försökte lägga beslag på världen. En engelsman ur verkliga livet, som blivit så mytomspunnen att han på sätt och vis alltid har varit huvudpersonen i en roman. Annette Kullenberg är förresten inte ensam om att ha insett hans litterära potential och stoppat in honom mellan bokpärmar. För bara några år sedan gjorde amerikanska Susan Sontag samma sak.

Men varför är det så angeläget att damma av just lord Nelson? Är det för att påminna om en omvälvande tid som glömts bort av historielösa nutidsmänni-skor? Den som väntar sig en logisk redogörelse för Napoleonkrigen får nog välja annan lektyr än Den enögde älskaren, för Annette Kullenberg är noga med att betona det osäkra i historieskrivningen. De olika röster som omväxlande berättar om Nelsons öde är långt ifrån överens om händelseförloppen och hans insatser. Och själv var han knappast något sanningsvittne. Amiralen Horatio Nelson var självupp

tagen, hetsig, naiv och mäktig nog att själv formulera sitt eftermäle. Eller rättare sagt befästa ryktet om sina bragder till sjöss.

Är det då kärlekshistorien som lockat Kullenberg till tangentbordet? Den stora passionen mellan lord Nelson och Emma Hamilton, gift med Englands sändebud i Neapel, får naturligtvis stor plats i romanen, men Kullenberg informerar om elden i stället för att låta sina läsare bränna sig på den. Hon verkar mer intresserad av att utfors-ka likheterna mellan Emma Hamilton och lord Nelson. Båda hade starka ambitioner, men de hade olika ursprung och framför allt olika kön. Emma Hamilton var tvungen att använda sig av männen för att försöka ta sig fram och när hennes omtalade skönhet försvann övergick omgivningens misstänksamhet i öppet hån. Hjältebranschen var definitivt stängd för kvinnor.

Och i dag? Är det möjligt för någon, man eller kvinna, att bli en ny lord Nelson?

Uppenbarligen är det för att besvara den frågan som Kullenberg släpat honom genom seklerna. Den enögde älskaren blir på sätt och vis en fortsättning på Kullenbergs förra roman Lana Turner drack alltid kaffe i mitt kök som undersökte kändisskapets och berömmelsens lockelse i går och i dag. Där blev 40-talets USA en kommentar över svensk nutid.

Men om Lana Turner och hennes Hollywoodideal passade utmärkt in i vårt svenska 2000-tal är det värre ställt med lord Nelson. I dag är det medierna som tagit på sig uppgiften att producera hjältar, men också att knuffa ner dem från piedestalen när det passar. I brist på riktiga hjältar får vi nöja oss med kändisar. Förbehållslösheten, viljan att överse med allt för att få lov att frossa i beundran, hör till en annan tid.

Eller är nedgången på hjältebörsen bara tillfällig, ett bevis på att vi lever i en relativt trygg tid? Det verkligt slående med Annette Kullenbergs roman, det som gör att den klistrar sig fast, är hennes insikt om det tunna skalet mellan beundran och förförelse.

Den förnuftiga individen är kanske när allt kommer omkring inte mer än en from förhoppning. Krig, moral, samhällsorganisation - allt är till synes regelstyrt och logiskt. Men innanför logiken sitter en skräckslagen och förvirrad liten människa som längtar efter en hand att hålla i. I Lord Nelsons fall får man hålla till godo med den

vänstra.

Roman

Cecilia Bornäs