ÅSIKT

Kravmärkt porr?

...eller vad ska vi göra åt det? frågar ANN CHARLOTT ALTSTADT

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Porr av i dag: aktör och konsument.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Porr av i dag: aktör och konsument.

Att försöka ta ställning till pornografi är som att hamna i ett krälande ormbo och för vilket argument man än tänker ut öppnas falluckor. Det är en fråga där man måste välja lag att heja på - för eller emot - man tycks inte kunna villkora porr som man gör med andra fenomen.

I sin reportagebok om sexindustrin gör ekonomijournalisten Mattias Andersson det lätt för sig när det gäller själva ormboet. Han är okomplicerat liberal och med stöd av kvinnor i porrbranschen ställer han radikalfeministiska teorier och påståenden om exploatering i en löjlig dager. Andersson vill också punktera ekonomiska myter, som att porrindustrin skulle vara en av världens mest lönsamma branscher. En lögn som både pornografer och porrmotståndare profiterat på.

När Berth Milton exempelvis skulle snacka upp sitt företag inför Nasdaqintroduceringen 1999 hävdade han att porren omsätter 56 miljarder dollar om året. En siffra som började leva sitt eget liv medan Forbes Magazine istället uppskattar den till modesta 2,6-3,9 miljarder dollar. De 12 största sexföretagen omsätter 334 miljoner i Sverige, att jämföra med Volvos 150 miljarder. De gör ynka 3,6 miljoner i vinst - Bonniers 1 miljard. Massor av människor konsumerar dock porr men pengarna för exempelvis sexsurfandet hamnar hos företag som Telia.

Mattias Andersson leder oss runt i den fortfarande så marginaliserade porrbranschen. Vi möter strikta affärsmän, trötta redaktörer, lycksökare, fantaster och skrupelfria exploatörer och man läser med den sortens nyfikenhet som bara sex och död kan väcka. Man vill liksom hitta utposterna för det mänskliga. Vi får också följa med till själva hjärtat av ormboet - en porrfilmsinspelning - och det är nu som reptilerna börjar kräla. Jag vill faktiskt inte vara porrliberal men argumenten är starka.

Ta till exempel Christer Frankell. Han är gammal i gamet och har lett hur många porrinspelningar som helst. Han har upptäckt en ny kvinnlig stjärna som han månar om. Nora är exhibitionistiskt lagd och hennes alternativ är skitjobb för skitlön på ett call center eller som städare. Nu drar hon istället in en månadslön på en helg. Hon ser Christer som en bästa kompis och för honom är det självklart att behandla aktörerna med både respekt och förmåner, skriver Andersson. Varför är då Frankell en exploatör? Varför blir Nora då kränkt och utnyttjad fast hon är mer än nöjd med sitt jobb? Andersson pratar med ett trettiotal människor i branschen och ingen känner igen sig i den gängse feministiska beskrivningen. Och han menar att de verkliga exploatörerna är de akademiska medelklasskvinnor som gjort karriär på att ideologisera porren bortom en verklighet de aldrig brytt sig om att undersöka. En sorts klassförakt med moralistiska förtecken.

Ja, vad skulle motargumenten vara? Att Nora är ensam utsatt och söker sig till den enda trygghet hon kan få, manipulerad av män i sin omgivning. Ja, men av samma anledning skulle hon ju kunna hamna på ett call center. Varför skulle det vara bättre? Vill du att din dotter ska jobba med porr, lyder då följdfrågan. Nej, men det har att göra med samhällets stigmatisering. Om omgivningen accepterade Noras arbete som vilket som helst skulle ju dotterargumentet falla. Vi hamnar då i en utopisk framtid, men varför kan vi inte arbeta på att förändra människors fördomar i just det här fallet?

Därför att sex verkar vara en sådan kvalitativt annorlunda aktivitet. När arbetare i de ekonomiska frizonerna framställer sportskor under vidriga arbetsvillkor vill vänsteraktivister fördöma och förändra situationen. Men de påstår aldrig att all skotillverkning överhuvudtaget är exploatering som måste förbjudas. Det borde vara självklart att man som porrmotståndare kämpar för en upprensning i träsken men att man samtidigt förespråkade att endast kravmärkt porrfilm skulle få tillverkas. För principen kan ju inte vara fel - att visa samlag på bild eller film eller..?

Det märkliga i sammanhanget är bögsamhällets okomplicerade hållning till ormboet. En känd porrfilmstittare som den annars så radikale Jonas Gardell går inte till storms mot hur män blir utnyttjade inom branschen. Varför är heterosexuell porr annorlunda? När Mattias Andersson gör en snabbspolning av pornografin genom historien så glömmer han att sex är impregnerat av makt och att endast i ett utopiskt samhälle knullar man och kvinna jämlikt. I Pompeji satte patronen på slavflickan, i det viktorianska London sålde de lägre skiktens kvinnor sin kropp till välbeställda män. Sex har format triad med pengar och klass i en patriarkal miljö ända sedan urtiden. Idag har treenigheten upplösts i kanterna och sex har också bildat par med kärlek och identitet. Trots det strålar det likafullt makt om sexualiteten i sig, vilket det inte gör om exempelvis tillverkning och inköp av sportskor.

De allra flesta porrkonsumenterna är män och porren görs för att de ska få utlösning lättare. Det kan ses som ytterligare en öppen manifestation av mäns övermakt och privilegier i vårt samhälle. Och på ett dolt plan delar kvinnor en social hemlighet. Nämligen att sex i verkligheten mestadels sker på mannens villkor, vilket förstås är naturligt eftersom det mesta sker på hans villkor. Det är en skamlig hemlighet eftersom vi på ytan lever i en sådan frigjord och jämställd tid. Underordning förvandlas lätt till ett individuellt misslyckande, till skuld och tystnad. Det får många kvinnor att reflexmässigt se iscensatt förtryck i pornografin medan männen tittar med den blinda blick som inte ser det patriarkala samhället överhuvudtaget.

Porr är ett Rorschacktest där män och kvinnor helt enkelt uppfattar olika saker. I bögporrfilm finns det dock inget givet tolkningsschema av över- och underordning. Så länge vi lever i ett patriarkat kommer många kvinnor att tolka in kränkande underordning i bilder och filmer, hur samlagen än ser ut och hur kravmärkta de än är. Men det är en magkänsla, inget rationellt argument mot porr. Vad ska vi göra åt det?

Samhälle

Ann Charlott Altstadt