ÅSIKT

M - som i medelklass

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Du är bra. Ja, du är rentav alldeles ... underbar, är budskapet till alla kvinnor 50+ i Amelia Adamos senaste tidningsskapelse M-magasin. Och i jämförelse med det budskap som vanligtvis ligger inbäddat i damtidningarna: Tsss, tsss, inte duger du inte, innebär M en känsla av nyskapande. Konceptet står klart: kvinnan över 50 ska bli stärkt och glad av att läsa M. Älta tillkortakommande och problem är trist. Här snackar vi empowerment och älska-dig-själv.

Våga se dig som en sexbomb, njut av barnbarnen, av allt du uppnått och se motgångarna som livet inneburit som en erfarenhet. Du är intressant. Du är äntligen trygg i dig själv. Du är en mappie, i M översatt till Mogen Attraktiv Pionjär: Egentligen kommer uttrycket från engelskans Mature Affluent Pioneering People.

Det är det lilla ordet affluent, välbärgad, som så passande fallit bort i översättningen, som ger M en lite fadd smak. Åsa Moberg sammanfattar det i sin artikel om efterkrigsgenerationen. "Vi är vana vid nya fräscha ting. Nu får vi tid att bli konsumenter på heltid: av heminredning och bilar, evenemang och kultur, resor och dessutom alla sorters tjänster inom hushåll, vård och omsorg."

Läsarna erbjuds komma med förslag på vad M står för. Jag tycker det är rätt uppenbart: M som i medelklass. Trots att M-kvinnan fixat med barnen och tagit störst ansvar för hemmet har hon ändå gjort en spännande karriär. Nu är ungarna utflugna och nu är det spenderbyxorna på.

Långtidssjukskrivna städerskor i 55-årsåldern har inte mycket att hämta bland de framgångsrika företagarkvinnor och kulturpersonligheter som avlöser varandra i en strömlinjeformad kavalkad. Det är pengarna som gör kvinnan, helt enkelt. Och detta är en tidning för kvinnan som lyckats och nu har råd att förverkliga nya delar av sitt liv, och de är inte storpacksshopping på Willys. M-kvinnan har intressen. Resor och dryck och böcker. Och givetvis lite rynkkrämer och snygga donnor över genomsnittlig medieålder. Men till skillnad från Amelias tidigare bara-blädder-tidning Tara har M även riktigt läsmaterial som inte fullkomligt skyms av skönhetsprodukter.

Givetvis är det mannen som är den mogna heterokvinnans akilleshäl. I M hyllas relationen som ett berikande partnerskap med en intressant man, där jobb och kärlek passar som pusselbitar (parintervjuer med till exempel Dagens Nyheters Maria Schottenius och Aftonbladets Olle Svenning och moderaternas Fredrik och Filippa Reinfeldt). Den rätta mannen är ditt komplement.

Ändå flimrar osäkerheten till då och då. Du gillar dig själv, men mannen ... han förstår väl också att kvinnor 50+ är starka och sexiga, eller? Nervöst snurr i nyfärgade håret.

Ändå finns det något befriande med M. Bara en så enkel sak som att M är en damtidning som genomsyras av en tilltro till att kvinnor är intressanta, lite självironi och en glad självtillräcklighet. Det känns riktigt fräscht så här år 2006. Tyvärr, kanske man ska tillägga.

Ira Mallik