ÅSIKT

Bli lycklig med Adamo

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Gäddhängens Che Guevara?
Foto: pernilla wahlman
Gäddhängens Che Guevara?

■ ■Äntligen, Mappisarna är befriade! M Magasin har funnits snart ett år och gör succé, 21,6 miljoner i reklamintäkter förra året. De ”Medelålders Attraktiva Pionjärpersonerna” bara längtade efter att bli segmenterade som målgrupp och träffade av reklambudskap.

I vår genomkommersialiserade värld har annonsmarknaden blivit ett befrielseprojekt. Att bli tilltalad som konsument är vägen till synliggörande och acceptans. I dag känner sig exempelvis homosexuella diskriminerade för att inga företag specifikt vill åt deras plånböcker fast de försöker locka dem med ”rosa pengar” ( Se exempelvis Dagens Nyheter 28 januari).

Men Amelia Adamo, gäddhängens Che Guevara, har gjort det igen. Först befriade hon trettiopluskvinnorna med Amelia sedan fyrtioplussarna med Tara och nu har hon lyckats organisera ihop de kvinnliga massorna på över femtio, mappisarna, åt annonsörerna.

Medborgaren har blivit kund och värderas efter köpkraft. Och marknaden vill helst anropa ungdom, då deras konsumtionsmönster kan formas till livslång lojalitet med olika varumärken. Denna kommersiella lag påverkar hela vår kultur, se bara på debatten kring P1:s så kallade föryngring.

■ ■Adamos revolution består av att hon gång på gång övertygar annonsmarknaden att även medelålders kvinnor vill shoppa som vilka tjejer som helst, men framför allt kan. ”Vi vill visa dem att vi Mappies har 70 procent av köpkraften”, sade hon till Resumé apropå ovilliga annonsörer. Så tyvärr alla förtryckta och marginaliserade grupper – Frihet har i dag blivit synonymt med att kunna köpa olika varor och tjänster samtidigt som Pionjär betecknar någon som vågar shoppa oväntat. Progressiv kommer snart att betyda köpa nytt medan Radikal att köpa allt. Demokrati blir en ready to wear-kollektion och Solidaritet lika med vintage.

Ann Charlott Altstadt (kultur@aftonbladet.se)