Brokig mix på vårsalongen

Camilla Hammarström på Liljevalchs

Ulf Rehnholms bidrag till Liljevalchs vårsalong.
Ulf Rehnholms bidrag till Liljevalchs vårsalong.
KONST

KONST. Snön ligger i fläckar och snålblåsten viner och det är dags för vårsalong.

Som vanligt samsas en blandning av proffs och amatörer som är sig märkvärdigt lik. Det är lite av varje i olika tekniker och hantverksskickligheten imponerar. Här finns intarsia, nåltovning, virkning, broderi, blyertsteckningar, grafik och en del udda material som ­löparbanebeläggning, eget kroppsfett och kaffe. Juryn har bestått av Mårten Castenfors, Ernst Billgren, Charlotte Gyllenhammar och Magnus Uggla.

Årets salong domineras av ­måleri. Motiven är påfallande ofta grönska och hus. Urvalet har ­silats fram med en ovanlig känsla för det lågmälda och subtila måleriska kvaliteter. Märta König är en av dem som gör intryck med lediga figurativa landskapsskildringar på gränsen mot det abstrakta. Färgen har lagts på med stor taktil variationsrikedom som får en att känna skyar och väder.

Ali Pournoroozy är den som målar med kaffe, valörerna går från svartaste svart till ljusa sepiatoner i hans känsliga studier som har gamla fotografier som förlagor. Jag fastnar också för Staffan Westerlunds sinnliga oljemålning där en roddbåt med en märklig ­figur skär över en spegelblank sjö medan någon åker skidor i snö­belagt spår i bakgrunden.

Det är inte många verk som förhåller sig politiskt till samtiden. Ett undantag är Ulf Rehnholms vägg med nyckelringar vilka var och en består av ett porträtt av någon som just anlänt till Sverige. Här får statistikens asylsökande ansikten. Och nycklarna bär på den sköra förhoppningen om ett hem och en framtid.