Aftonbladet
Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Konst

Så blir de ofarliga

Nan Goldin: ”The Hug”, New York City, 1980.   Nan Goldin: ”The Hug”, New York City, 1980.

    Kanske är det ingen trend. Men onekligen ser det ut som en tanke, att Hasselbladspristagaren Nan Goldin visas på Kulturhuset i Stockholm samtidigt som turnerande Carnegie Art Award kommit till samma stad och visas på Konstakademin. Båda utställningarna har vandrat från andra platser, båda utgör privata projekt med stora prissummor – Carnegie ger en miljon till Torsten Andersson, 600 000 till Jesper Just och 400 000 till John Kørner, Hasselblad ger en halv miljon till Goldin.



    Både Hasselbladsstiftelsen och Carnegie-fonden har haft problem att pumpa upp sitt pris. Hasselblad premierade i för många år en sorts foto, nämligen reportagebilden, och Carnegie – ja, vem blir inte misstänksam mot en investmentbanks intresse för måleri? Att dela ut pris är att marknadsföra sig själv, att skapa goodwill för sitt varumärke och därmed för verksamheten. Att transformera ekonomiskt kapital till kulturellt. Inget fel i det, principiellt, men för en sådan förändring krävs både publik och kritik som är med. Och det har hittills inte fungerat.



    Carnegies utställning på Konstakademin är minst sagt stel. Det beror inte på att konstverken är stela utan på att de inte har något med varandra att göra mer än att vara av jurybedömd hög kvalitet och nordiskt ursprung. Det är som om utställningen själv skriker: ”Men jag då? Varför räknas inte jag?”

Nan Goldin räknas, utställningen panorerar ett konstnärskap med tvära kast och intensitet både i hennes välkända skildringar av misshandel och misär och i hennes nyare verk.

Men samtidigt. Prisutställningens själva väsen är förutsägbarhet och en plats i mittfåran. Även Nan Goldin och Torsten Andersson kan göras helt ofarliga.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet