Konsten kör med reklam

KONST

På den stora utställningen med samtidskonst The World is Yours som just öppnat på Louisiana i Danmark visar den dansk-isländske konstnären Olafur Eliasson upp sitt nya verk – en djupfryst, tysk bil. Det är dessutom en BMW. Världens tråkigaste bil.

Varför just en BMW? Och varför har han fryst ner den?

Jo, det är nämligen ingen vanlig BMW. Det är en BMW H2R. En experimentell­ ­racingbil som drivs med väte. Nedfrysningen symboliserar att BMW:s nya projektbil motverkar den globala uppvärmningen. Det är inte direkt deep thoughts. Motverka global uppvärmning + cool bil = nedfryst bil.

Det här är ingen tolkning som någon begåvad konstkritiker ansträngt sig för att klura ut. Den kommer direkt från BMW:s hemsida Art Cars.

Sedan skulptören Alexander Calder ­målade en BMW-bil 1975 har nämligen 16 superheta samtidskonstnärer dekorerat varsin bilmodell mot generös ersättning. David Hockney, Robert Rauschenberg, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Robin Rhode, till och med den reklamkritiska Jenny Holzer har alla lånat sig till den tyska biljätten.

Det här BMW-finansierade spektaklet började sex år innan Absolut Vodka kom på tanken att be nykteristen Andy Warhol ­designa den affisch som inledde världens mest kända reklamkampanj. Warhol målade dessutom en BMW redan 1979.

De tyska biltillverkarna var helt enkelt först med att förstå hur man parasiterar på konstvärldens sofistikerade aura och vilka kanaler man ska använda för att nå den prestigefulla målgrupp som inte bara har väldigt mycket pengar, utan dessutom anser sig ha god smak.

Det hela är en präktig och smart genomförd marknadsföringskampanj som borde få några guldägg om den inte fått det. Men frågan är på vilket sätt Eliassons reklambil är intressant konst?

Det är riktigt pinsamt att Louisiana lånar sig till en reklamkampanj för BMW. Men egentligen är jag inte förvånad. Eliassons konstnärskap känns allt mer som en stor sellout. Och konsten kommer alltid att finnas där det finns pengar.

Martin Aagård