Konst-smoothie

Radikal stämning på
Supermarket - "Nordens
främsta kontaktyta med
östeuropeisk konst"

“My wörst” – en påhittad snabbmatkedja – på konstmässan Supermarket.
“My wörst” – en påhittad snabbmatkedja – på konstmässan Supermarket.
KONST

Mässan Supermarket arrangeras helt och hållet av konstnärer som klarar sig utmärkt utan gallerister. Här är stämningen radikalt annorlunda. I alla fall radikal. Mässgeneral Andreas Ribbung brer Elvismackor till pressen och politiken är närvarande i nästan varje bås.

Konstnärernas riksorganisation säljer ”konstnärliga smoothies” i en stillsam protest mot kulturministerns krav på att konsten ska bli mer kommersiell. Mässan publicerar en egen tidskrift, och både seminarieprogrammet och människorna är lite intressantare.

Framförallt har Supermarket blivit nordens främsta kontaktyta med östeuropeisk konst – den del av konstvärlden som känns mest spännande för tillfället.

Här finns konstnärsdrivna gallerier från Kosovo, Bulgarien, Ukraina, Serbien, Rumänien och Armenien vars uttryck känns allt annat än välbekanta. Och vill man inte gå på seminarier om östeuropeisk konstaktivism kan man alltid titta på korvkonst eller mekaniska kaniner som har slow motion-sex.