ÅSIKT

Euron pressar tyska pressen

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I Tyskland har antalet arbetslösa journalister ökat med nästan 11 procent på ett år. Orsak är sänkta upplagor för dagstidningar (2,5 procent), veckotidningar (nästan 5 procent) och tidskrifter (knappt 3 procent) sedan förra året. Nyligen måste nyhetstidningen Die Woche läggas ner - strax före tioårsjubileet. Hundra fasta medarbetare måste gå. Dessutom håller landets största konglomerat av privatsändare - Leo Kirch-gruppen - på att gå omkull.

Krisen skylls på kraftigt minskade annonsintäkter, men tyska journalistförbundet hänvisar också till felinvesteringar i bland annat online-aktiviteter. Prisstegringarna sedan euron infördes påstås vara en ytterligare orsak: en minskad efterfrågan på handel och tjänster betyder att människor har mindre pengar i portmonnän - och köper färre tidningar.

Lisbeth Lindeborg