ÅSIKT

Gott, nytt slut på Turandot

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

När Giacomo Puccini dog 1924 saknades slutet på hans sista opera Turandot. Tonsättaren Franco Alfano kompletterade med de sista 303 takterna, och hans maffiga slut har sedan dess alltid spelats, trots att alla experter varit eniga om dess bristande kvaliteter.

Nu har en av den musikaliska avantgardismens grand old men, Luciano Berio, skrivit ett nytt slut och hans version har nyligen uruppförts i Amsterdam med sådan framgång att man allmänt menar att detta slut från och med nu borde få ersätta Alfanos dramatiskt och musikaliskt ologiska svulstigheter.

...och vem blir först i Sverige?

Medan Alfano endast nyttjat tre av Puccinis efterlämnade skisser bygger Berio på samtliga tjugofyra. I motsats till Alfano har han också kunnat fånga den sene Puccinis komplexa symfoniska stil och dessutom lyckats återskapa ett långt instrumentalt intermezzo som gör den mordiska isprinsessans förvandling till älskande kvinna begriplig. På Göteborgsoperan har Turandot aldrig spelats och på Kungliga teatern sattes den senast upp för Birgit Nilsson på femtiotalet. Vi ser fram mot kapplöpningen om vilken scen som ska få äran av den svenska urpremiären på denna nya Turandot.

Lennart Bromander