ÅSIKT

Livet i en nöjespark

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

En av de mest framgångsrika familjeserierna i amerikansk tv heter Home Improvement och kommer från Disney-koncernen. Bland de hoppande bokstäverna i förtexterna finns byggnadselement från de sex godkända hustyperna i Disneys mönsterstad Celebration, visade så snabbt att man inte ser dem medvetet.Och när ett Celebration-område ska byggas i ens närhet ska man känna igen sig, bli sugen på att flytta in i Disneys bild av amerikansk lycka.

Det är Frank Roost som, i nyutkomna nr 7 av Arkitektur, berättar om hur Disney, världens näst största medieföretag, har börjat i stadsplaneringsbranschen.

Redan har Disney varit med om att ta över Time Square i New York, satt 20-talsstuk på kåkarna, fyllt med underhållning och givit pengar till en snabbdomstol som ska hålla oönskade människor borta.

Ser vi inte upp bor vi snart alla i ett stort, regisserat, jävla Ankeborg.

Alla, utom de olämpliga eller fattiga, förstås.