ÅSIKT

Litterär jakt 2

Runeberg i älgskogen

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I Johan Ludvig Runebergs Älgskyttarne (1832) jagas det älg på en ibland låghalt hexameter. Det är vinter och jaktlyckan är god, när solen går ned "fanns på den skogiga ön ej heller en älg, som ej stupat". Mellan jaktutflykterna sitter männen och skroderar, berättar historier och häver i sig öl och brännvin. Kvinnan har sin givna roll i detta kollektiv. För henne gäller att (som åldermannen Zacharias förmanar "den yppiga Hedda" när "den raske Mattias" vunnit hennes bevågenhet) "" den bräckliga kvinnan beständigt / måste vid tålamod och vid eftergivenhet vänjas." Ett undantag är "den driftiga Anna", som "förtrytsam" utgjuter sig över mannens jaktutflykter: "" ej mäktar du trivas i stugan; / visst som en brännande glöd för din fot är det fredliga golvet." Utbrottet föranleder föga oväntat ingen förändring.

Gunder Andersson

Broderskap en gång till

I nr 33 av tidningen Broderskap, under rubriken Kultur-"förståsigpåarna" kan bättre finns en bild av Robert Fisk och två okända personer som kallas "Tidningen Broderskap" - detta kompletterat med en text där "jag" (vem det är framgår inte) skriver att kulturskribenter nästan alltid har fel och att det är "bäst att göra precis tvärtom mot vad de föreslår".

" och hela denna utskåpning av en hel yrkeskår bara för att jag i en notis häromdagen, i ett anfall av trädgårdsmetaforik, påpekade att tidningen ifråga är spännande som en grusgång.

... en gång till

Det broderskapska jaget säger sig dock vara positivt: eftersom man ska läsa kulturskribenter tvärtom så är det bra att bli sågad. Och är man grusgång är man på vägen och inte i diket. Och Aftonbladets kultursidor kan jämföras med tvättmedelsreklam.

Så där håller det på. Broderskap vänder inte andra kinden till.

... en gång till

Det är helt OK. Men när Broderskap påstår att jag, när jag för ett par år sedan kritiserade LO:s kulturprogram, därmed skulle ha idiotförklarat LO:s två miljoner medlemmar " Jag

idiotförklarade möjligen dem som skrivit programmet och den makt som godkänt det - helt enkelt för att medlemmarna är värda något bättre.

Detsamma gäller tidningar.

Håkan Jaensson

Vinnare och förlorare

Det finns en säker vinnare i EMU-valet: annonsbranschen.

De som gör annonser och de tidningar som säljer annonsutrymmet kommer att ta in ungefär 300 miljoner kronor på ja- och nej-reklamen, detta enligt branschtidningen Resumé.

Ja och Nej får tillsammans cirka 90 miljoner i statsbidrag - och Ja dessutom, enligt Resumés beräkningar, 150 miljoner från Svenskt Näringsliv.

Därmed har Ja fem gånger så mycket reklampengar som Nej.

" men TV 4 får inte ett öre, kanalen får inte sända åsiktsreklam.

- Skriv det så att det låter som om det är synd om oss, säger Fyrans försäljningsdirektör.