ÅSIKT

Från Malmö till New York

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Riktigt bra dramatiska sopraner är en bristvara överallt, men i Sverige har med bara ett halvårs mellanrum två nya namn i begynnande världsklass dykt upp. I våras slog Annalena Persson vokal knockout på publik och kritik i tunga Wagner-partier, medan Erika Sunnegårdh nu gör en lika imponerande debut vid Malmö-operan med röstmördarpartiet Turandot. Redan före debuten har hon dessutom hunnit skriva kontrakt med Metropolitan i New York. Framför allt Turandots fruktade krafttoner högt uppe i höjden frambringar hon med överväldigande lyster och utan anspänning. Sunnegårdhs röst är väl så dramatisk som Perssons men klingar helt annorlunda, slankare och säkert bättre avpassad för tunga italienska partier än för Wagner. Turandot kommer hon också att sjunga i Umeå till våren, innan New York väntar.

Lennart Bromander