ÅSIKT

Institutets revansch

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Ur föreställningen Conte d’amour.
Foto: Foto: MARKUS ÖHRN
Ur föreställningen Conte d’amour.

”Ett grisigt porträtt av maskulin övermakt, i Irak såsom i familjen”, skrev jag här på sidan om teatergrupperna Institutets och finska Nya rampens gemensamma föreställning Conte d’amour. Den utspelar sig i en källare som den där Joseph Fritzl låste in sin dotter, och tar sig därifrån ut i världen och in i själen. Föreställningen var en grotesk, absurd och ändå poetisk upplevelse. Jag har tänkt mycket på den sedan Sverigepremiären i höstas.

Nu har Conte d’amour prisbelönats på tyska teaterfestivalen Impulse, och kommer att spelas på de prestigefyllda festivalerna Theatertreffen i Berlin och Wiener Festwochen nästa år.

Det är en välförtjänt bekräftelse för Institutet, vars utdragna, oförutsägbara, performance-inspirerade föreställningar varit hett omdebatterade i hemstaden Malmö. Gruppen förlorade också sin lokal och en del av sitt stöd från kommunen.

Här kommer revanschen: ”Ett storartat familjedrama med alldagliga beroendeförhållanden, men också med kroppsliga och själsliga grymheter som gränsar till tortyr, skriver festivaljuryn i sin prismotivering, och hyllar regissören Markus Öhrn.

Malin Krutmeijer