Aftonbladet
Dagens namn: Signe, Signhild
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Livsfarlig triangel

Nybildade truppen Stockholms Teatergrupp ger ”Pappas hjärta”

Lennart Jähkel, Maria Salah och Peter Perski.   Lennart Jähkel, Maria Salah och Peter Perski.

    Nybildade truppen Stockholms Teatergrupp intar Tribunal med ett välskrivet och häftigt accelererande minidrama om den eviga triangeln far-dotter-svärson (som enligt Freud lär vara våldsammare än triangeln mor-son-svärdotter).

De djuppsykologiska spänningarna är också tydliga i det spel fadern ( Jähkel) med hotfull vänlighet nystar in såväl dotter ( Salah) som svärson ( Perski) i. Här anas tidigt att det gevär, som tas fram i pjäsens början, ska komma att brukas innan kvällen är över.

    Men hur brukas det? Effekten får märklig smak av patetik och antiklimax. Hur ska inte avslöjas här. Men kanske hade Freud invänt nåt om aggressioner som uttrycks långt men ej ändå hela vägen.

Och när salvorna tystnat. Vad händer sen?

Möjligen skulle det vara en intressantare försoningspjäs. I händelse av önskan om ett definitivare slut på historien.

Men nåt så konstigt eftersträvas inte här. På Tribunalen är det det antikt grekiska våldet som gäller. Antytt dessutom i citat ur Euripides Medea. Pjäsen om kvinnan som slaktar sina barn för att hämnas en mans oförrätter.

Så djupt sjunker inte här önskan om upprättelse. Men nog är det grekiskt så det förslår i den kvinnliga revolt som far såväl som älskare blir offer för under kvällen.

Salah är dottern Helena med en intensitet som får taket att lyfta på Tribunal. Och Jähkel och Perski assisterar med het ironi och bräcklig ungdomlighet. Allt kontrollerat med klok distans till vedervärdigheterna.

    Nånstans är föreställningens märke just denna heta balans.

I regins nerviga klipp mellan sceneri och sceneri. I dekoren ( Reinius) med dess mix av dröm och vulgo. I spelets nyktra häftigheter. I den upprört intelligenta speltexten.

Kvällen slutar kort sagt på dubbelplus. Det är lyftande att se att små scener kan mäta sig teatralt med stora (fast vi vet att David alltid slår Goliat). Men först och främst är härligt att se skärpt och oroande teater.

Mario Grut
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet