Aftonbladet
Dagens namn: Bernhard, Bernt
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Röster från underjorden

Claes Wahlin har sett ”Logosfält” av Jonas Engman

   Från Riddarhyttan har de kommit, Teatermaskinen, som av ideologiska skäl väljer att verka i en glesbygd där globaliseringens offer framträder utan att överskuggas av officiella åskådningar eller media. Människan, vad hon nu kan vara, finns i centrum för de produktioner som tidigare gästat Kulturhuset, som extasy+/– noll eller Woyzeckmaskinen.

Finns här någon tradition, så är det närmast Antoine Artaud som åkallas.

Man har tidigare inte tvekat att kladda ner sig, låta sig tvångsmatas med Mums-mums eller låta gränsen mellan orgasm och förintelse förbli oklar i förekommande sceniska vrål.

Logosfält är indelad i fyra avsnitt: Prologos, Translogos, Ground Zero och Hos logopeden. Först en video som projicerar en provsprängning av en atombomb; eldsflammor och ragnarök. Sedan reser sig en man från det anstaltsvita rummets golv och talar, ja, skriker i 40 minuter så fradgan rinner.

Han är död, fragment av det som kallades ett jag minns, vandrar bland de ännu levande, erinrar sig sin kvinna, som också glider upp från publiken och anför sin, eller kvinnornas historia. Därefter en video på vad som verkar vara muterade likmaskar. Slutligen en logoped och en stammande man.

 

   Så kan det moderna jagets utplåning i globalismens tidevarv gestaltas.

Kvar finns bara ordmassor, splittrade historier och ett desperat stammande. Världen går under inom varje, enskild individ.

Som teater saknar det varken kraft eller ett slags tyglad råhet, en ljudmatta nedmald i en strupe som i varje fall har det goda med sig att det inte liknar någon annan teater i landet, vare sig i glesbygd eller tätort.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet