Grammatisk penetration

TEATER
Marianne Oldham och Nat Ramabulana i från gästspelande Market Theatre.
Marianne Oldham och Nat Ramabulana i från gästspelande Market Theatre.

Det finns inga gränser alls för hur neurotiskt en ung, självständig, intelligent kvinna kan förhålla sig till det erotiska. Den kan anspännas, överanalyseras, tolkas och tänkas i bitar tills hela varelsen till slut bara krampar ihop av ren motstridighet om hur hon får fantisera. Det är inte konstigt, det är trots allt många komponenter av dominans och underkastelse, avspänning och närvaro som ska balanseras om det ska bli några samlag gjorda. Det blir så lätt för mycket.

Men vilken bild gestaltar inte sådan modern globalt sexualtrassel bättre än en kultiverad brittiska, avhoppad från Sorbonne, helt ensam i sin dyra lägenhet med sina romaner och sitt nedpressade undermedvetna i romantikens huvudstad Paris? Hos henne dyker en ung självmedveten man upp och raskomplicerar och politiserar dessutom allt. En gosse från Zaire som vill ha lektioner i hennes grammatiskt korrekta engelska uttal. Bägge gör sitt bästa för att ljuga ihop en läpmlig identitet som ska tillfredsställa den andre. Svart och vild, vit och kontrollerad, men vem är egentligen vad?

Stockholms Stadsteaters vänscen, sydafrikanska Market Theatre, gästar Bryggan i sammarbete med Citizen Teater och Live Teater, med Craig Higginsons pjäs The girl in the yellow dress regisserad av Malcom Purkey. Och Marianne Oldham och Nat Rambulana som kretsar runt varandra som två pilska katter, koncentrerade och explosiva i sin tilltrasslade flirt genom fem engelskalektioner, gör alltihop till ett hyperelegant litet kammarspel om de svåra språkreglerna för verkligt lyckad penetration.

Jenny Teleman