Krönika

Jonna Sima

ÅSIKT

Bötfäll folk som går på tågspåren

Det har skett en dramatisk ökning av obehöriga på spåren de senaste fem åren.
Det har skett en dramatisk ökning av obehöriga på spåren de senaste fem åren.Foto: Ulf Höjer
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

De flesta av oss har nog varit med om att ha suttit på tåg som stått still på grund av att obehöriga sprungit på spåren. Det är lika irriterande varje gång. Nu finns det svart på vitt att det inte handlar om några olyckliga undantag. De senaste fem åren har det skett en dramatisk ökning av händelser där personer gått in på förbjudet område kring spåren. Det visar statistik som Trafikverket tagit fram för SvD Näringsliv.

Problemen med obehöriga på spåren är i dag den tredje vanligaste orsaken till störningar med järnvägen.

Respektlöst beteende

Inte nog med att man som tågresenär måste stå ut med signalfel, vagnfel och att kontaktledningar rivs ned. Även människor ställer alltså till det för tågtrafiken. Det handlar inte bara om klottrare eller påverkade personer som villat bort sig. Ofta är det i stället vanliga stressade människor som tänker att det är en god idé att gena över tågspåren.

Varför människor beter sig på det här sättet förtäljer dessvärre inte statistiken. Men det respektlösa beteendet ställer till det för alla andra.

När lokförare får rapporter om att det finns obehöriga på eller i närheten av spåret stoppar trafikledningen tågen eller ger lokförarna order om att sänka hastigheten till krypfart. Stoppet gäller sedan tills polisen hunnit söka igenom området och konstatera att inga obehöriga finns kvar.
Det är givetvis det enda rätta, men operationen kan ta tid.

Höj bötesbeloppen

Drygt 3 000 timmar har tåg stått stilla bara i år på grund av obehöriga på spåren. Det kan jämföras med 400 timmar 2011.
Så här kan det inte få fortsätta. Det behövs skarpare åtgärder om utvecklingen ska kunna brytas.

Den som stör spårtrafiken i Stockholms tunnelbana kan i dag krävas på rejäla skadestånd. Men den som tar sig in på spåren i den reguljära tågtrafiken riskerar som mest tusen kronor i böter.

Den åtskillnaden är inte rimlig.

Det är tråkigt att behöva använda juridiska batonger för att människor ska sluta sabotera tågtrafiken. Men viktigast är trots allt att den – ofta orättvist – bespottade tågtrafiken fungerar. Kanske alldeles särskilt i juletider är det angeläget att tågen faktisk kommer fram i tid.