ÅSIKT

Alex & Sigge skapar spelbegär hos unga

Sigge Eklund och Alex Schulman är ohämmat romantiserande kring spel på nätet i sin populära podcast.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT
Sigge Eklund och Alex Schulman är ohämmat romantiserande kring spel på nätet i sin populära podcast.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Många spelmissbruk börjar i pojkrummen. Nästan var tionde man mellan 16–29 år har problem med spelandet, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.

Samtidigt blir spelbolagens reklam allt mer listig och pricksäker.
Den populära podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund inledde förra året ett reklamsamarbete med ett nätkasino. På kort tid har de tagit romantiseringen av onlinespelandet till en helt ny nivå.
”Det händer något i mig när jag går in på sidan”, säger Eklund i ett av reklaminslagen: ”dörrarna öppnas i mig så att säga”. De beskriver rasslet från de enarmade banditerna, stimmet borta vid Black Jack-borden och förklarar att känslan nu också går att fånga på nätet.

Beskrivs som ”livets salt”

Schulman berättar att han hittat en ny värld när han via mobilen kan göra bussen, taxin, köket och tunnelbanan till ett kasino. Eklund förklarar att han förhåller sig iskallt till sina förluster eftersom han ser alla spel i livet som en lång process: ”I slutändan så kommer sannolikhetsläran att jämna ut saker och ting”.

Spelandet beskrivs som ”livets salt”. Varje vecka når podcasten hundratusentals lyssnare – i synnerhet just unga män. Budskapet är perfekt paketerat för att nå spelmissbrukets riskgrupp.

Att Alex och Sigge utnyttjar sin marknadsposition till att sälja spelreklam är i sig inget konstigt.

I det närmsta varje kommersiell medieaktör, inte minst kvällstidningar, gör ju reklam för spel i någon form. Statliga bolaget Svenska Spel gör årligen en vinst på ungefär 4-5 miljarder kronor.

Använder sig av begärets psykologi

Men det är något särskilt med Alex och Sigges ohämmade romantisering. Vanligtvis är kasinoreklam inte mer sofistikerad än att någon Frank Andersson-typ skålar vid en pool. Det här är något annat, Alex och Sigge använder sig av begärets psykologi – de trycker på missbrukarens ömma punkter.

En stor del av Alex och Sigges framgång bygger på de utelämnande och personliga samtalen, vilket skapar förtroende hos lyssnarna. Att företag vill använda det förtroendet för att sälja produkter är självklart – under 2016 var podcastens intäkter nära 15 miljoner kronor.

Utnyttjar förtroendet hos lyssnarkretsen

Men en duo vars framgång bygger på en nära relation med lyssnarna borde väl också värna denna och fundera extra över vilka marknadsintressen man vill göda?

Företagen står säkert på kö för reklamtid – varför väljer de då ett nätkasino med så uppenbar potential att skada just den lyssnarkrets vars förtroende de har vunnit?

De båda är själva inte sena att ifrågasätta offentliga personer eller lyfta moraliska dilemman i sin podcast, så nog är det en fråga man kan begära ett svar på.