ÅSIKT

Järnvägen ska inte vara vilda västern

Foto: SIMON ELIASSON
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Pendlare fryser på snöiga perronger, företag förlorar affärer och folk kommer inte till sina jobb. Kontaktledningar som rivs ner, växlar som fryser, trasiga slipers och sprucken räls.

Järnvägen fungerar inte som den ska. Det är varenda försenat fjärrtåg och varenda exportleverans som inte kommer i väg exempel på.

Underhållet av den svenska järnvägsanläggningen har varit eftersatt i årtionden. Oavsett om ministrar varit borgerliga eller rödgröna har de gärna poserat i bygghjälmar för att presentera nya satsningar på järnvägen de senaste åren.

Pengar är inte allt

Men pengar är inte allt. Det handlar också om att någon måste ta ansvaret.

Från och med nu ska Trafikverkets egen personal kontrollera att underhållet av järnvägen fungerar och att entreprenörerna faktiskt gjort sitt jobb. Det är den korta sammanfattningen av regeringens beslut om järnvägsunderhållet i går.

Det märkliga är förstås att det någonsin kunnat vara på något annat sätt. Vi talar trots allt om en infrastruktur som är avgörande för att hundratusentals människors resor och som är absolut nödvändig för handel och industri.

Vi talat om säkerhet

Dessutom talar vi om säkerhet. Larmrapporterna från järnvägsarbetare och experter har länge talat om risken för stora olyckor.

Att privata företag har kunnat bedriva järnvägsunderhållet på entreprenad är redan i sig svårt att förstå. Att Trafikverket inte har haft en egen organisation för att bedöma behoven eller kontrollera arbetet är rent nonchalant.

Ett samlat statligt ansvar för järnvägsunderhållet var faktiskt ett vallöfte i det senaste valet. Gårdagens beslut är ett steg för att uppfylla det löftet.

Läs också: