ÅSIKT

Socialdemokraterna har sålt sig dyrt

Billström har fria händer att bygga vägar

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det blir maktskifte i Stockholms stadshus, precis det som väljarna röstade för på valdagen. Liksom i riksdagen, Stockholms läns landsting och i flera andra kommuner har till sist representanterna för de rödgröna partierna lyckats komma överens.

Det gemensamma dokument som styr samarbetet i Stockholm presenterades i går.

Välfärden och de kommunala verksamheterna ska förbättras. De ideologiskt motiverade utförsäljningarna och privatiseringarna stoppas.

Partierna är överens om att öka bostadsbyggandet, satsa på ekologisk hållbarhet och göra insatser mot segregation. Dessutom lovar man att ta ansvar för ekonomin.

Byter kurs

Politiken i huvudstaden byter kurs. Stockholmarna slipper i fortsättningen utsättas för nyliberala experiment. Det är det viktigaste i överenskommelsen.

Diskussionen efter valet har dock dominerats av frågan om trafiken. Stockholm befinner sig på gränsen till trafikinfarkt. Trafiksituationen måste lösas, frågan är hur.

I valrörelsen förkastade socialdemokraterna varje tanke på biltullar, trängselavgifter eller miljöavgifter som de nu kallas. Ändå finns de med i överenskommelsen. ”Ett flerårigt fullskaligt försök med avgifter införs i Stockholms innerstad” står det i det papper de tre partierna kommit överens om.

Nya vägar räcker inte

I sak finns det goda argument för att pröva miljöavgifter på biltrafiken. Ingenting tyder på att trafiksituationen skulle kunna lösas enbart med nya vägar.

För socialdemokraterna innebär frågan ändå en rejäl prestigeförlust. Vallöftet var entydigt, nu brys det redan innan den nya majoriteten börjat arbeta. Det omedelbara intrycket är att Billström är förhandlingarnas förlorare.

Hon har dock sålt sig dyrt. De två senaste mandatperioderna har Stockholms stadshus präglats av konflikter om vägbyggen, det andra benet i varje försök att lösa trafiksituationen. Trots att det hela tiden funnits en kraftfull politisk majoritet för en satsning på kringfartsleder har frågorna blockerats.

Stopp för systemskiftet

Nu är det slut med förhalningen. Billström har skaffat socialdemokraterna fria händer att gå vidare för att bygga de planerade vägarna. Åratal av politisk långbänk och taktikspel är över.

Det kommer att talas en del om svek efter Stockholmspolitikernas uppgörelse. Det skulle dock ha varit ett större svek att åter sopa trafikfrågan under mattan.

Men framför allt hade det varit ett svek att inte förvalta väljarnas uppdrag att sätta stopp för det marknadsliberala systemskiftet i Stockholm.

IP